Alpine A480 och däckens magi

De flesta av oss ägnar inte bildäcken många tankar, de ska rulla runt bilen och bytas inför vinter och sommar helt enkelt.

Det är något helt annat inom motorsporten och kanske speciellt i långlopp. Då blir däck något som snabbt mynnar ut i en besatthet.

Uppbyggnad, gummiblandning, mönster, lufttryck – antalet parametrar att hålla reda på, och hur de samverkar är närmast att likna svartkonst.

Alpine Elf Matmut Endurance Team tävlar i FIA WEC (World Endurance Championship) där loppen är långa och det dessutom inte är ovanligt att förutsättningarna ute på banan ändras drastiskt under loppets gång.

Teamet måste ha en däckstrategi - från rykande het asfalt, till plötsliga regnskurar och kalla nätter - allt kräver sin specifika hantering för att optimera däckens prestanda efter fart, väggrepp och inte minst hållbarhet. Att byta däck kostar tid och varje sekund räknas.

Följ Alpines race-ingenjör Paul François när han berättar om däckens betydelse och strategierna bakom teamets framgångar.

Renault Nordic AB

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.

Renault Nordic AB (Sverige)
Esbogatan 12