DANSKE CHRISTIAN LUNDGAARD DEBUTERAR I INDYCAR

DANSKE CHRISTIAN LUNDGAARD DEBUTERAR I INDYCAR

Rahal Letterman Lanigan Racing (RLL) kommer att delta med en bil på “The Big Machine Spiked Coolers Grand Prix” på Indianapolis Speedway den 14:e Augusti med danska förartalangen Christian Lundgaard bakom ratten. Lundgaard, 20 år, tävlar till vardags i FIA Formula 2 Championship. Christian är medlem i Alpine Academy, ett utvecklingsprogram för unga förare som skapats av Alpine F1 Team.

Dansken gjorde sina första tester i en Indy Car den 26:e juli tillsammans med teamet på Barber Motorsports Park.

“Vi är mycket nöjda med Christians insats på Barber Motorsports Park och ser fram emot att se honom tävla på Indianapolis Motor Speedway,” säger Bobby Rahal, delägare hos Rahal Letterman Lanigan Racing tillsammans med David Letterman och Mike Lanigan.

“Det kommer att bli en stor utmaning då vi inte haft tid för att träna som vi brukar. Banan påminner mycket om de europeiska banorna då den ursprungligen designats för Formel 1 och Grand Prix-lopp. Därmed tror jag det kommer bli en mindre omställning än om det varit en mer traditionell Indy Car-bana. Givet den begränsade tiden för tester inför loppet har vi inga långtgående förväntningar på Cristian annat än att han gör en stadig insats. Sen tar vi det därifrån.”

Christian ser fram emot att tävla på 2 439-miles långa Indianapolis Motor Speedway. Med sina 14 kurvor är den snarlik en Formel-1 bana. Hans första besök på banan var när han besökte Indianapolis tidigare under juli månad för att passa in förarstolen.

“Jag är superspänd inför loppet,” säger Christian Lundgaard, som startar i den Honda-motoriserade bilen med nummer 45. “Jag har verkligen haft tur i min karriär då jag getts möjlighet att köra helt otroliga bilar - att kunna lägga till en INDYCAR till den listan är något jag verkligen ser fram emot.
Jag fick möjlighet att provköra bilen som en del av förberedelserna och den kändes riktigt häftig. Att köra den i ett faktiskt race tillsammans med alla andra duktiga förare kommer bli en upplevelse. Det har krävts mycket hårt arbete och förberedelser för att komma hit och jag är redo för utmaningen.
Hittills i år har jag sett alla INDYCAR lopp så att få möjligheten att själv stå på startlinjen är helt otroligt."

“Det finns mycket att lära på kort tid men det är så spännande att få prova något nytt. Jag kan inte nog tacka Rahal Letterman Lanigan Racing, Alpine, mina sponsorer och investerare som stöttar mig i den här möjligheten. Det är en unik chans och jag kommer att ge mitt allt.”

Alpine F1 Team Racing Director Davide Briviolägger till: “INDYCAR är en fantastisk serie med starka förare. Vi är otroligt spända över att se hur Christian tacklar den här utmaningen. Christian fortsätter vara en viktig del av Alpine Academy och han har visat stor potential under sin karriär. Under andra året i FIA Formel 2 börjar det bli dags att fundera över alternativen framåt men just nu koncentrerar vi oss morgondagen. Jag är säker på att Christian kommer att njuta av upplevelsen att tävla i en annan bil och miljö. Nu ser jag fram emot loppet

NTT INDYCAR SERIES 2021-säsongen fortsätter med “the Big Machine Spiked Coolers Grand Prix” på Indianapolis Speedway den 14:e augusti klockan 12:30 p.m. EDT. Loppet sänds live på amerikanska NBSCSN. För ytterligare information om serien och teamet besök www.indycar.com & www.rahal.com

Om Christian Lundgaard

Tjugoåringen från danska Hedensted, tävlar i FIA Formula 2 Championship som är den främsta supportserien for Formel 1. Han är även medlem i Alpine Academy sedan 2017 efter en imponerande karriär inom europeisk och global karting. Under sitt första år i Formel 4 tog han två mästerskapstitlar, NEZ och den spanska titeln. 2018 tävlade Christian i Formula Renault Eurocup och 2019 tog han klivet till Formel 3 där han slutade på en sjätteplats. I fjol tog Christian steget till Formel 2 där han tog två segrar.

2021 har Christian stått på pallen två gånger i Formel 2. Säsongens andra lopp i Bahrain gav en andraplats och på Storbritanniens lopp blev det en tredjeplats. Han har även provkört R.S. 18 Formel 1-bilen vid ett tillfälle i år på Silverstone.

Twitter: @lundgaardoff, Instagram: lundgaardofficial

Om Rahal Letterman Lanigan Racing

Rahal Letterman Lanigan Racing, har sin bas i Hilliard, Ohio och Brownsburg, Ind. Teamets tre delägare utgörs av: Bobby Rahal, trefaldig Indy Car-mästare och vinnaren av Indianapolis 500 1986 David Letterman, tidigare programledare för CBS Late Show och Mike Lanigan, delägare i industribolaget Mi-Jack.

Teamet är inne på sitt trettionde år med siktet ställt på att utöka sin imponerande meritlista:

- 29 Indy Car segrar, däribland Indy 500 2004 med Buddy Rice och Indy 500 2020 med Takuma Sato.

- 33 pole positions

- 107 pallplatser

- Mästerskapstiteln 1992

Teamet har också tävlat i amerikanska Le Mans Series mellan 2009 – 2013 som BMW Team RLL. 2010 vann teamet både mästerskapet och fabrikstiteln i GT-klassen. 2011 upprepades bragden och man tog även förartiteln. 2012 slutade teamet tvåa i mästerskapet och på en tredjeplats i fabriksklassen. 2013 presterade teamet en andraplats i mästerskapet, i förarserien och i fabriksmästerskapet. Sedan 2014 tävlar BMW Team RLL i GTLM-klassen i IMSA WeatherTech SportsCar-mästerskapet.

Teamet tävlar med två bilar i serien och har tagit 22 segrar, däribland segern på Rolex 24 på Daytona både 2019 och 2020.

Ytterligare meriter omfattar 28 pole position, 91 pallplatser och en andraplats i fabriks-, förar- och teammästerskapet 2015 och 2017. Teamet segrade även 2020 Michelin Endurance-mästare.2021 satsar teamet på att ta hem titeln i Michelin Endurance-mästerskapet för andra gången på rad.