Rapport från Australiens Grand Prix 2017

Rapport från Australiens Grand Prix 2017

Australiens Grand Prix 2017

Renaults eget betyg efter säsongens första F1-lopp är att man har potential och att man måste plocka ut max ur varje situation.

Nico Hulkenberg startade sin säsong med Renault med en 11:e plats i Australiens Grand Prix i Melbourne. Han stallkamrat Jolyon gjorde en kanonstart och körde om inte mindre än fyra bilar på första varvet, men tvingades senare bryta på grund av ett problem med bromsarna.

”Mitt intryck av mitt första lopp med Renault är att vi har placerat oss i toppen på mittfältet. Men att vi måste fortsätta att utveckla bilen”, säger Nico.

Det var trångt i starten och när Nico försökte köra om Daniil Kvyat trängde ryssen ut honom och Nico tappade en plats till Fernando Alonso.

”Senare hade jag en rolig duell med Fernando och Esteban Ocon”, säger Nico

Jolyon var också på väg mot en bra placering när problemet med bromsarna började.

”Bromsarna låste sig. Vi hoppades att det bara var tillfälligt, men tyvärr var det inte så och det fanns inget alternativ annat än att bryta”.

Teamchefen Cyril Abiteboul var helt ärlig efteråt. Till skillnad mot de flesta av sina kollegor pratade han klarspråk.

”Första loppet med de nya reglerna har lärt oss flera läxor”, säger fransmannen.

”Resultatet visade att vi var inte lika bra förberedda som våra motståndare och att vi inte kört lika många varv på testerna som de och det led vi av här. Vad vi bl.a. lärde oss är att allt måste utföras perfekt eftersom det är mycket svårt att tjäna något under loppet. Vi måste bli bättre i starten, i vår taktik, depåstoppen och hur bilen ställs in för att få den bästa balansen”.

Abiteboul var trots allt också positiv.

”Kombinationen förare och motor gör att vi hör hemma i den grupp som vi siktat in oss på och köra mot. Och få poäng i varje lopp”.

I år leverar Renault också motorer till Red Bull och Toro Rosso och bägge teamen visade att motorn är tillräckligt stark för att köra om topplatser.

Max Verstappen, Red Bull, blev femma och de bägge TR förarna Carlos Sainz, åtta, och Daniil Kvyat nia. Daniel Ricciardo, Red Bull, hade maximal otur. På paradvarvet fastnade växellådan i sexan och han fick starta från depån. Man bytte en sensor och hemmafavoriten kom ut två varv efter. Efter 25 var det dock slutkört när problem med bensintrycket tvingade honom att parkera ute på banan.

”Starten var riktigt bra”, berättar Max Verstappen.

”Ut ur första kurvan hamnade jag tyvärr i s.k. dirty air och det gjorde att Kimi Räikkönen kunde stanna kvar på utsidan och komma förbi igen”.

”Max blev förvånad över hur enkelt han kunde hänga med Ferrarin.

”En härlig överraskning och riktigt positivt när jag såg att vi inte var så långt efter Ferrari och Mercedes över en hel distans”

Spekulationerna innan säsongen började var att förarna skulle få kämpa mer för att bilen är tyngre; 728 kg, mot förra årets vikt 702 kg, inklusive förare med overall och hjälm och bensin och olja. Plus att hastigheten ökat dramatiskt i kurvorna som i sin tur utsätter kroppen och framförallt nacken för många g-krafter.

”Det stämmer att man får brottas lite mer med bilen i år, men jag hade inga problem. Hur underligt det kanske låter så känner jag mig bättre än förra året efter ett lopp. Vad som är svårt är att följa efter och köra nära bilen framför. Framförallt när man ligger ca två sekunder efter. Det märks och det är lätt att däcken förstörs”, fortsätter Verstappen.

Max Verstappen spelade också en avgörande roll när det gällde avgörandet om första platsen. Lewis Hamilton ledde de första varven men kom in tidigt för att byta däck. Sebastian Vettel tog över första platsen och kom ut efter sitt stopp ett par meter före Max, som hade Lewis bakom sig. Engelsmannen försökte köra om men lyckades inte. Sebastian vann loppet före Lewis och Valtteri Bottas.

”Jag tycker att Sebastian skall bjuda Max på en öl som tack för hjälpen att han kunde hålla Lewis bakom sig så att Seb kunde dra iväg”, säger Red Bulls teamchef Christian Horner.

Daniel Ricciardo vill helst glömma helgen och sa att han skulle gå ut med några goda vänner och dricka något.

”Det finns nog inget som känns mer taskigt som när allt går åt skogen på hemmaplan”, säger Daniel.

Det började med att han kraschade i kvalet, hans eget fel, och slutade efter bara 25 varv.

”Det är bara att lägga det här bakom mig och så snabbt som möjligt börja tänka och koncentrera mig på nästa lopp”, avslutar Ricciardo.

Både Carlos Sainz (Torro Rosso), åtta, och Daniil Kvyat, nia, fick poäng.

”Det var ett knepigt lopp”, tycker spanjoren.

”Med den nya generationens bilar visste jag inte direkt vad som väntade, så den här platsen är mer än godkänt. Synd bara att jag förlorade en plats efter däcksbytet. I slutet kom jag ifatt Sergio Perez och hade loppet bara varat ett par varv till hade jag kört om”.

”Hela den här helgen spädde verkligen på vår motivation”.

Daniil Kvyat verkar ha kommit tillbaka. Förra året startade med att han körde för Red Bull men efter några lopp flyttades han till juniorteamet och tappade delvis motivationen. Ryssen blev deppad men teamchefen Franz Tost har peppat upp honom.

”Härligt lopp”, berättar Daniil.

”Bara synd att jag var tvungen att göra ett extra stopp annars hade det blivit två platser bättre”.

Och vad såg vi i Melbourne? Lewis Hamilton är inte oslagbar.

Nästa duell är i Shanghai den 9 april.

RESULTAT

1) S. Vettel, Ferrari, 1,24,11,672