A110 LÉGENDE GT 2021

Senaste nytt från Alpine -maj 2021

Alpine lanserar ett nyhetsbrev varje månad för att samla de viktigaste händelserna.

PÅ GÅNG

Sportvagnsdagen den 10 juni 2021  – bankörning för Alpineägare utanför Stockholm

Efter fjolårets succé anordnas årets första bandag för Alpine-ägare på Arlanda Test Track den 10 juni. Under dagen erbjuds bankörning i egen bil, men även den senaste informationen från Alpine Centre Stockholm.

Andra samarbetet med artisten Felipe Pantone

Efter ett första samarbete med den spansk-argentinska konstnären Felipe Pantone väntar nu hans andra tolkning av Alpines vision.

Story: Alpine A110 största fan

Ett resultat av samarbetet mellan Alpine F1 Team och Alpine Racing.

Motorsportkalender

F1: Den 23 maj är det dags för Monaco Grand Prix. Alpine F1 Team ser fram emot att ta poäng och vi kan lova att loppet blir nervkittlande. De 6 juni flyger teamet till Azerbaijan för säsongens sjätte lopp: Baku Grand Prix. Efter det väntar hemmaplan den 18 juni med Grand Prix de France på Le Castellet.

WEC: Den 13 maj går säsongens andra lopp, 8 Hours of Portimao.

CUP: Spa-Francorchamps banan är värd för Alpine Elf CUP den 20 juni.

SÄSONGSPREMIÄR FÖR ALPINE ESPORT TEAM 2021

I början av april hade Alpines första virtuella race team debut tillsammans med Simracing experterna hos Race Clutch. Esport växer så att det knakar med mer än 450 miljoner tittare 2019. Till 2023 väntar man att tittarsiffrorna närmar sig 646 miljoner tittare. Marknaden växer med 9% per år och skaran av fans växer sig större år efter år. Nicolas Longuet och Fabrizio Donoso representerar, Alpine Esports Team, och ger sig i kast med att försöka nå toppen av F1 Esports Pro-Series, som börjar i september 2021. Med sändningar i över 30 länder och 750.000 USD i prispengar, lockar serien till sig 10 F1 team som gör upp om pallplats.I år finns även en reservförare i uppställningen som leds av teamdirektören Richard Arnaud. Två race ingenjörer och en data-ingenjör stöttar förarna.

Alpine Esports Team, som finns i Limoge, är redo för utmaningen. Esports Teamet förbereder sig enligt samma rigorösa principer som F1 teamets förare: daglig träning I 6-8 timmar och en kostplan värdig en elitatlet står på menyn.

VISSTE DU ATT?

“Alpine damer bakom ratten i Le Mans”

1975 återvände Alpine till Le Mans med pompa och ståt efter några års frånvaro. Under året firades “Year of the Woman” och teamet anförtrodde A441C med sin 2 liter stora V6-motor till italienska Lella Lombardi och fransyskan Marie-Claude Beaumont. Teamet nådde inga större framgångar på Le Mans men senare på året skrev Lella Lombardi historia i Spaniens Grand Prix. Hon blev den första kvinnan att klassas / rankas på F1 mästerskap genom en sjätte plats i loppet.

“Trä i WEC bilar”

De må vara fullsmetade med elektronik, tekniska innovationer och exotiska material, men under chassit döljer sig en trädetalj på WEC-prototyperna. Detaljen kallas “Jabroc” och är tillverkad i träkomposit, liknande plywood, som tillverkas under väldigt högt tryck och höga temperaturer. Tidigare användes materialet bland annat för att tillverka propellrar till flygplan under andra världskriget. Träslaget är hälften så tåligt som stål, men vikten är endast 20% av stålets. Detaljen gör det möjligt för race stewarderna att mäta bilens markfrigång efter loppet. Ju lägre bilen är desto mer kommer träbrädan i kontakt med underlaget, vilket nöter ner den. I slutet på ett FIA WEC lopp får träbrädans tjocklek inte ha minskat med mer än 5mm. (Inom F1 tillåts max 1mm nötning)

ALPINE A110 LÉGENDE GT 2021 (12/05/2021)

Alpine presenterar A110 LÉGENDE GT 2021, en specialutgåva som tillverkas i endast 300 exemplar för Europa. Detta utförande tar A110 till nya höjder med en aldrig tidigare skådad elegans. Med Légende versionen som utgångspunkt bjuder A110 LÉGENDE GT 2021 på en nytolkning av GT Coupén. Tillsammans med den 292 hk starka motorn från A110S förenas komfort och prestanda på ett tidigare aldrig skådat sätt.

STORY: Ta Plats (29/04/2021)

I både Formel 1 och långloppsracing är gjutningen av förarstolen ett kritiskt steg I förberedelserna. Nicolas Lapierre, den mest erfarna av de tre förarna i Alpine Elf Matmut Endurance, fick sin gjutning hos Signatech i Bourges. Föraren berättar om upplevelsen som varit en viktig faktor i Alpine teamets framgångar.

ALPINE A110 TRACKSIDE CARS! (16/04/2021)

Alpines A110 Trackside cars gjorde debut på Imola under Emilia Romagna Grand Prix. Bilarna kommer att köras av Alpine F1 Team förarna Fernando Alonso och Esteban Ocon när de reser till de Europeiska GP loppen.

ALPINE X FELIPE PANTONE

Fart, kontroll och känslor…. För att belysa Alpines Formel 1 satsning har konstnären Felipe Pantone skapat ett verk inspirerat av motorsport. Geometriska former och optiska effekter återskapar racingens intensitet. Verket, som går under namnet ”Alpine F1 x Felipe Pantone”, återfinns på andra våningen av Atelier Renault som tillägnats Alpine helt och hållet.