William Karlsson tar JSM-titeln i Formula Nordic 2021

Vinnaren av JSM-titeln i Formula Nordic 2021

Under helgen den 2-3/10 tog 15-årige William Karlsson hem vinnartiteln i Formula Nordic och blev därmed en av de yngsta segrarna någonsin! Nu kan han stolt titulera sig som svensk juniormästare i en formelbilsklass som banat väg för många stora namn inom motorsporten genom åren. Tack vare en jämn och snabb körning hela säsongen kunde seriesegern säkras med god marginal, trots att en tävlingshelg ännu återstår.

Även om säsongen först ska avslutas, börjar planerna för nästa steg i racingkarriären redan ta form. Men än är det inte bestämt om det blir utomlands eller på hemmaplan.

"Det känns jätteskönt att ha tagit hem titeln med en tävling till godo. Att vinna mästerskapet är riktigt stort och Formula Nordic har varit en bra språngbräda ut i världen för många svenska förare", säger William Karlsson.

2016-års serievinnare, Linus Lundqvist, knackar på dörren till IndyCar, den högsta amerikanska formelbilsserien där två svenskar, Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist, redan tävlar framgångsrikt.

"Drömmen är att få göra som Linus, men jag är medveten om att det är en stor utmaning. Det kommer att krävas väldigt hårt arbete för att få till en internationell satsning och jag är mycket ödmjuk inför den uppgiften, fortsätter William.

För Williams del väntar nu en spännande vinter inför nästa säsong. Tillsammans med sina partners, utvärderar William och hans pappa Nicklas möjligheterna både nationellt och internationellt. Formula Nordic är en enhetsklass med bilar utrustade med Renault-motorer och är tänkt som språngbräda för en fortsatt internationell karriär.

En naturlig följd skulle kunna vara en start i Formula Regional Championship by Alpine. Serien har starka kopplingar till Alpine och Alpine Academy, ett förarprogram för att utveckla morgondagens stjärnor. Att komma till start i serien skulle innebära ännu ett steg närmare drömmen – att ta sig till Formel 1.

"Det ska bli jättespännande att se vad vi kan sy ihop tillsammans med våra partners inför säsongen 2022. Men först ska vi köra finalen på Ring Knutstorp i helgen och det vill vi göra på samma sätt som vi har genomfört säsongen hittills – i topp", avslutar William.