Alpine A110 - Color Edition 2020

Alpine 2020

Alpine lanserar en Limited Edition version av A110 Lègende GT som är den mest exklusiva A110 hittills. Dessutom presenteras A110 Color Edition som är ett nytt säsongskoncept och Atelier Alpine är ett nytt personifieringsprogram för sportbilsmärket. Patrick Marinoff är Alpines nya VD som siktar på stark internationell tillväxt.

Alpine tar ett viktigt steg i sin långsiktiga plan för märket genom lanseringen av A110 Légende GT, märkets mest exklusiva modell hittills som säljs i begränsad upplaga om 400 bilar. Vid sidan om lanseras A110 Color Edition 2020 samt Atelier Alpine.

Légende GT

A110 Légende GT utgår från Légendemodellen och tillför unika designdetaljer på in- och utsidan. Légende GT är Alpines mest sofistikerade och eleganta erbjudande hittills med siktet inställt på kräsna sportbilsköpare och kommer endast i 400 exemplar

A110 Color Edition 2020 är en helt ny säsongsbetonad kollektion med inspiration hämtad från modevärlden. Kollektionen kommer uppdateras årligen. Lanseringen av Color Edition 2020 sker med en exklusiv solrosgul version som utgår från den nervkittlande sportbilen A110S. Versionen kommer kunna reserveras med start från början av mars till slutet på året. I samband med att nästa års kollektion presenteras försvinner den utgående färgen från modellprogrammet. Därmed bibehålls exklusiviteten för köparna.

Atelier Alpine är Alpines nya personifieringsprogram. Initialt erbjudas inte mindre än 29 nya lackeringar som är inspirerade av Alpines historiska färgutbud. Utöver lackeringen av karossen kan även hjul och broms-ok personifieras med ett antal olika färgval. Nu kan varje A110 bli lika individuell som sin blivande ägare.

Alpines nyheter introduceras av Alpines nya verkställande direktör Patrick Marinoff. Hans långa erfarenhet hos europeiska premiummärken ger honom ett globalt perspektiv i uppdraget att sprida succén i hemlandet till världsmarknaden.

Med dessa nyheter skriver vi nästa kapitel i Alpines återfödsel. A110 Légende GT tar elegansen hos A110 till en ny nivå, en Alpine för köpare som värdesätter tidlös design över allt annat. “, säger Patrick Marinoff, VD på Alpine.

Han fortätter:

A110 är utvecklad från grunden för att ha en tydlig karaktär och bredd. A110S bjuder på en intensiv och sportig upplevelse medan A110 Légende GT, med sin sofistikerade elegans, visar bilens fulla potential. Alpine kunder är människor som går mot strömmen. A110 Color Edition och Atelier Alpine ger oss möjligheten att utforska Alpines personliga sida. Nu har våra kunder möjligheten att matcha sin bil med sin personlighet.”

”Alpine är en klar marknadsledare i Frankrike, vilket bekräftar dess unika egenskaper. Vårt uppdrag är nu att bygga vidare på den här framgången globalt. Under året kommer vi att utöka marknadsinsatserna i Europa med bland annat en roadshow, samtidigt som vi optimerar vårt återförsäljarnät på strategiska marknader.”

Alpine Légende GT

Modellen ges ut i 400 exemplar och är märkets elegantaste version med en speciallackering i Mercury silver med designdetaljer i guld och en raffinerad bärnstensfärgad läderklädsel. Rekommenderat pris från €69,300*

Med endast 400 bilar i en serie höjer A110 Légende GT modellens elegans till en ny nivå.
Unika designdetaljer på in- och utsidan formar en sofistikerad estetik som gör modellen till den mest åtråvärda hittills – i synnerhet för köpare som värdesätter tidlös design. Versionen erbjuds i tre färger; “Mercury” silver, en helt ny lack, svart “Profond” och blå “Abysse”. Alpine monogrammet och de maskinbearbetade 18” stora Serac-fälgarna går i en ljus guldton för att kontrastera diskret mot karossen. Unika led baklampor skiljer A110 Légende GTfrån övriga modellprogrammet.

För att markera övergången från exteriören till interiören är instegslisterna inbjudande upplysta. Sabelt komfortstolarna är klädda i bärnstensfärgat läder som ger en varm ton till kupén. Högblank kolfiberdekor förhöjer elegansen i den välkomnande kupén. Plaketten i mittkonsolen är numrerad.

A110 Légende GTär avsedd för dagligt bruk och levereras med ett skräddarsytt väsk-set tillverkat i samma varma läder som stolsklädseln. Väsk-setet består av tre delar för att maximera nyttjandet av bagageutrymmet. I kupén finns ett nytt förvaringsfack för personliga tillhörigheter. Vare sig det handlar om dagligt bruk eller långresor levererar modellen en enastående körupplevelse. Chassis och motor delas med Alpine A110 Légende.

Motorn utvecklar 252 hk. Den låga vikten och en dubbelkopplingsautomatlåda skickar bilen från 0-100 på endast 4,5 sekunder. Maxhastigheten är 250 km/h. Bilen är välutrustad redan i grundutförande med ett aktivt sportavgassystem, uppgraderade Brembo® sportbromsar, parkeringssensorer samt backkamera och ett Focal ljudsystem. A110 Légende GT balanserar dynamiska köregenskaper med bekymmerlösa vardagsegenskaper.

A110 Color Edition 2020

A110 Color Edition är Alpines nya säsongskollektion och är en tidsbegränsad upplaga. Säsongens färg är ”Jaune Tournesol” – solrosgult. Rekommenderat pris 71,000*

Color Edition är ett 1-årigt program där varje säsong innebär lanseringen av en ny begränsad upplaga. Precis som i modevärlden ändras färg och stil för varje kollektion.

A110 Color Edition 2020 utgår från A110S och kommer i en historisk solrosgul Alpine lackering. Versionen kan beställas med start idag till slutet på året varefter kulören kommer att försvinna ur lackutbudet. Med sin utgångspunkt i A110S utlovas en nervkittlande kör-upplevelse utöver det iögonfallande yttre. Den solida kulören står i fin kontrast mot A110S svarta designdetaljer såsom det svarta monogrammet och typsnittet, 18” GT Race fälgar i svart samt specifika insatser i de främre lykthusen. Bromsoken är lackerade i antracitgrått. För att ytterligare framhäva kontrasterna finns ett högblankt svart kolfibertak som tillval. Det ikoniska trikoloremblemet ersätts på Color Edition 2020 med ett emblem i gult och kolfiber. Rattens mittmarkering går i gult och Dinamica-klädselns dekorsömmar i ljusgrått. På mittkonsolen finns en plakett som påminner om versionens begränsade tillgänglighet.

Drivlinan är densamma som i A110S med 292 hk. Motorn är kalibrerad för en pulshöjande kraftöverföring med ett chassis om matchar. A110 Color Edition 2020 når 0-100 km/h på 4,4 sekunder med en topphastighet på 260 km/h.

Atelier Alpine

Atelier Alpine är märkets nya personifieringsprogram med 29 nya karosslacker som endast tillverkas i 110 ex var. Metallic- och solida lacker ingår samt tre nya ytbehandlingar för fälgarna och fyra olika bromsoksfärger. Nu kan varje A110 matcha sin ägares individualitet. De nya kulörer har sitt ursprung i historiska Alpine nyanser som får nytt liv tack vare de senaste färgteknologierna och appliceringsmetoderna.

Färgpaletten omfattar subtila gråa och vita toner, intensiva röda, orange och blåa nyanser samt eleganta metallictoner och distinkta solida kulörer. Det existerande fälgprogrammet kan personifieras med tre nya ytbehandlingar. Fälgarna kan beställas i högblankt vitt eller svart men även i en specifik guldnyans. Bromsokens färg är valbar mellan ljusröd, röd, gul eller guld för att kontrastera mot resten av färgsättningen. 2020 är startskottet för Atelier Alpine vars personifieringsprogram kommer utökas allt eftersom. De nya kulörerna tillverkas endast i 110 exemplar och kulörerna appliceras för hand i en specifik lackeringsdel i Dieppe-fabriken. Det rekommenderade grundpriset är 4.800€* för lackerna.

*Rekommenderade grundpriser i Frankrike

A110 SportsX

A110 SportsX bygger på Alpines rally-arv med breddad kaross och högre markfrigång och är trogen sitt rally-DNA. Premiären hölls på International Automobile Festival tidigare i år.

Alpine SportsX är en designstudie som hade premiär i februari på International Automobile Festival på Invalides i Paris. Utgångspunkten är Alpines Rallyarv. Precis som A110 Berlinette som vann Monte Carlo rallyt 1971 och 1973 är SportsX breddad (+80 mm) och har förhöjd markfrigång (+60mm) jämfört med gatbilen. Resultatet som är ett samarbete mellan Alpines designer och ingenjörer visar en ny sida av Alpines sportighet.

Den tekniska grunden utgörs av en A110 Pure som borgar för att SportsX är trogen sitt DNA: lätt och smidig för maximal körglädje.

Tekniska data :

A110 Légende GT

Bränsle - Bensin

Motor - 1.8L 4cyl. 16v turboladdad

Max effekt - 252PS @ 6000rpm

Max vridmoment - 320Nm @ 2000rpm

Mittmotor layout med bakhjulsdrift

Växellåda - 7-växlad dubbelkopplingsautomat med våtkoppling

Tomvikt (DIN) – 1123 kg

Effekt / viktförhållande – 224 hk / ton

Mått - 4180/1798/1252mm (längd/bredd/höjd)

Hjulbas - 2419mm

Spårvidd fram - 1556mm

Spårvidd bak - 1553mm

Chassis – Dubbla triangellänkar fram och bak

Bromsar fram - 4 kolvsok, 320mm skivor

Bromsar bak – Flytande enkolvsok, 320mm skivor

Vindmotståndskoefficient - Cd: 0.32

Frontarea - Cd*A: 0.621 (A 1.94m²)

Bränsletank - 45 liters

Bagageutrymme fram - 96 liter

Bagageutrymme bak - 100 liter

Fälg och däck - 205/40R18 (fram), 235/40R18 (bak)

Maxhastighet – 250 km/h

Acceleration - 0-100 km/h 4.5 seconds

Utsläpp (WLTP) - 162g/km CO2

A110 Color Edition 2020

Bränsle - Bensin

Motor - 1.8L 4cyl. 16v turboladdad

Max effekt - 292PS @ 6400rpm

Max vridmoment - 320Nm @ 2000rpm

Mittmotor layout med bakhjulsdrift

Växellåda - 7-växlad dubbelkopplingsautomat med våtkoppling

Tomvikt (DIN) - 1114kg

Effekt / viktförhållande - 262 hk/ton

Mått - 4180/1798/1252mm (längd/bredd/höjd)

Hjulbas - 2419mm

Spårvidd fram - 1556mm

Spårvidd bak - 1553mm

Chassis – Dubbla triangellänkar fram och bak

Bromsar fram - 4 kolvsok, 320mm skivor

Bromsar bak – Flytande enkolvsok, 320mm skivor

Vindmotståndskoefficient - Cd: 0.32

Frontarea - Cd*A: 0.621 (A 1.94m²)

Bränsletank - 45 liters

Bagageutrymme fram - 96 liter

Bagageutrymme bak - 100 liter

Fälg och däck - 215/40R18 (front), 245/40R18 (rear)

Maxhastighet – 260 km/h

Acceleration - 0-100 km/h 4.4 seconds

Utsläpp (WLTP) - 163g/km CO2

Presskonferens: https://en-gb.facebook.com/alpinesportscars/

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.