Alpine Endurance Team går in i Le Mans P1 2021

​Alpine Endurance Team går in i Le Mans P1 2021

Alpine Endurance Team går in i Le Mans P1 2021

Efter tillkännagivandet att Alpine går in i Formel 1 fortsätter nu Alpine sitt intåg i de högre motorsportsklasserna med en LMP1-bil nästa säsong. Signatech Alpine har sedan 2013  tävlat framgångsrik i FIA World Endurance Championship och vunnit två Europamästerskap, två världsmästerskap och har tre segrar i LMP2-klassen på Le Mans 24 timmars. Alpine blir en av de främsta spelara i FIA World Endurance Championship under namnet Alpine Endurance Team 2021 – ambitiös och framåtsträvande.

Alpine är tillbaka i tävlingssammanhang för att stötta utvecklingen och lanseringen av Alpine A110. Märket lever upp till sitt rika motorsportsarv och har utmärkt sig stort efter återkomsten till Endurance Racing 2013.

Samarbetet mellan Alpine och Signatech-teamet gav snabbt utdelning med ”Drivers and Teams”-titlarna i European Le Mans Series 2013 &  2014. Ett år senare flyttade ”de blåa” upp till FIA World Endurance och LMP2-klassen (Le Mans Prototype 2). Återigen tog Alpine två världsmästartitlar och tre LMP2-segrar (Le Mans Prototype2) i sin kategori i de fyra senaste loppen på Le Mans 24H. Tack var dessa avundsvärda resultat startar Alpine idag en ny utmaning genom att flytta upp till Le Mans P1-prototyp klassen 2021, den främsta klassen inom FIA World Endurance Championship och 24H Le Mans.

Detta nya projekt vittnar om Alpines växande ambitioner, märket föddes för att täva, då som nu. Från och med nästa år kommer Alpine att vara den enda bland konstruktörerna som deltar på högsta nivån av två FIA Världsmästerskap, samtidigt som man organiserar ett komplett racingprogram med Alpine A110 Cup, GT4 och Rally.

Trots likheter har de två sportvagnsklasserna LMP1 och LMP2 två olika filosofier: LMP2 tävlar individuellt med befintligt chassi och en enda motor, LMP1 är reserverad för fabriksteam utan några sådana begränsningar. Extrakraften, lätt vikt och mer komplex aerodynamik samt fritt val av förare (oavsett kategori) resulterar i mycket snabbare varvtider.

Återkomsten till ”Endurance racing”, en del av varumärkets historia och DNA, där Alpine deltagit 11 gånger på 24 timmars Le Mans mellan 1963 och 1978. Alpine har vunnit allt som går att vinna i världens största Endurance-lopp : Index of Thermal Efficiency 1964, 1966 och 1968, Index of Performance 1968 och 1969, sju klass-segrar – numera tio stycken- och mest känd är totalsegern 1978 med Alpine A442B som kördes av Jean -Pierre Jaussaud och Didier Pironi.

Alpine Endurance Team kommer att presentera sin LMP1-prototyp, färger och föraruppställning under de kommande månaderna innan testerna börjar.

#AlpineEnduranceTeam

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.