Alpine öppnar fler försäljningsställen i Sverige

ALPINE OCH BILIA UTÖKAR

Alpine utökar med två nya anläggningar i Lund och Sisjön. Alpine Centre i Lund öppnade den 20/5 och Sisjön öppnar den 3/6. Med sin utökade närvaro är märket nu etablerat i samtliga tre metro-regioner tillsammans med Bilia; Stockholm, Göteborg och Malmö. De tre anläggningarna erbjuder både försäljning och service.

ETT NUTIDA SPORTBILSMÄRKE MED STARKA RÖTTER

Alpine etablerades första gången i Sverige 2019 tillsammans med Bilia Personbilar som exklusiv partner. Den första anläggningen, Alpine Centre Stockholm, slog upp portarna under våren med personal hängiven Alpine-kunden, både på sälj- och servicesidan.

De senaste åren har märket genomgått en stark global tillväxt, tack vare sin förmåga att blanda sitt historiska arv med nutida toner och närvaron i motorsportens främsta discipliner Formel 1 och långloppsracing. Återförsäljarnätverket har vuxit i rask takt under 2021. I Sverige får märket nu också ökad närvaro med representation på två nya platser, Lund och Sisjön. Bilias tre Alpine Centre koncentreras till landets tre metroområden – i syfte att finnas i de regionerna där närmare 90% av konkurrenternas försäljning sker.

Alpines modellportfölj består idag av A110 – en lättviktssportbil med mittmonterkonfiguration. Ett helt nytt modellprogram presenterades nyligen bestående av A110, A110GT och A110 S som även kan utrustas med ett Aero-paket optimerat för bankörning. Bilens kaross är till 96% tillverkad av aluminium för att hålla sig till märkets grundvärden av lätthet, smidighet och hisnande körprestanda.

Alpine står för spjutspetsteknik och innovation inom Renault Group-koncernen. Framtiden kommer vara helt elektrisk för Alpine. Omställningen till eldrivna sportbilar är central och redan 2026 räknar man med att kunna erbjuda ett komplett modellprogram med tre helt eldrivna sportbilar – en kompakt halvkombi, en GT X-over som byggs i fabriken i Dieppe och en renodlad sportbil.

Utökningen av återförsäljarnätverket med två nya full-serviceanläggningar är ett naturligt steg inför den snabba tillväxten som förväntas i samband med elektrifieringen av modellprogrammet. Elektrifieringen är ett naturligt steg i varumärkets resa. Alpine har alltid strävat framåt utan att glömma sina rötter. Vi räknar med att intresset för varumärket kommer öka i Sverige tack vare en större närvaro och ett spännande modellprogram. ” säger Christopher Zell, Alpine-ansvarig hos importören RN Nordic.

Om Alpine

Alpine grundades 1955 av Jean Rédélé. Alpine har gjort sig ett namn genom åren med sina sportbilar i Fransk-stil. 2018 presenterades nya A110, en sportbil i linje med Alpines tidlösa sportbils principer: Kompakt, lätt, smidig och med en omatchad körglädje.
2021 skapades Alpine Business Unit för att bli Renault Groupes varumärke dedikerat innovativa, autentiska och exklusiva sportbilar. Alpine drar nytta av sitt långa arv, kompetensen i den historiska Dieppe-fabriken och alla ingenjörer och experter från Alpine Racing och Alpine Cars teamen.

Utöver personbilsverksamheten tävlar man aktivt inom motorsportens högsta divisioner – i sann Alpine anda. Alpine Racing F1 Team representerar varumärket i Formel 1 och Alpine Elf Matmut-teamet tävlar i toppen på långloppsstegen inom FIA WEC (World Endurance Championship). Alpine driver även Alpine A110 Eurocup-serien samt erbjuder försäljning av både Cup och GT4 tävlingsbilar till kundteam.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/