Andreas Wernersson avgjorde Renault Clio Cup JTCC

Andreas Wernersson avgjorde Renault Clio Cup JTCC

Toppstriden i Renault Clio Cup är avgjord. Med sin seger i det första av lördagens två heat på Gelleråsbanan i Karlskoga säkrade Andreas Wernersson titeln.

Men mästaren nöjde sig inte med en triumf. Han vann även det andra heatet i säsongens näst sista deltävling.

– Skön känsla, försäkrade 18-åringen från lilla Öttum i Västergötland efteråt och log belåtet.

Andreas Wernersson kom till den näst sista deltävlingen i Clio Cup med en ledning på 93 poäng. En sjätteplats i det första heatet var allt som behövdes för att den regerande mästaren skulle kunna kvittera ut sin andra raka Cuptitel och dito JSM-guld.

Efter ett lyckat kval stod han i pole position när starten gick för det första loppet. Ut ur den första kurvan kom han som etta.

– Min enda tanke i det läget var att jag skulle rycka åt mig en så stor lucka som möjlig, berättar Wernersson, som emellertid hade svårt att skaka av sig Mattias Lindberg.

– En bit in i racet såg jag att jag bara hade andra varvtid och då tog jag i lite till för att försöka erövra pole position även i det andra loppet.

Det lyckades självklart mästaren med.

Wernersson höll dessutom undan i täten och kunde efter 15 varv rulla över mållinjen som racesegrare – och mästare!

– När jag passerade mållinjen kändes det som om en sten föll från bröstet.

Efter en mindre lyckad premiär har Andreas Wernersson dominerat mästerskapet stort. Att han skulle avgöra innan finalen på Mantorp Park var väntat.

– Det här är vår andra säsong i mästerskapet och vi har lärt oss bilen bra. Teamet har gett mig en Clio att vinna med i stort sett varje race och själv har jag gjort det bra bakom ratten, säger han i ett försök att förklara varför har står som segrare i Renault Clio Cup JTCC en andra gång.

Även om Wernersson avgjort guldstriden i mästerskapet i Karlskoga är Clio Cup-finalen på Mantorp Park verkligen något att se fram emot. Kampen om andraplatsen är nämligen långt ifrån avgjord. Robert Helling, KAK, är fortfarande tvåa i mästerskapet, men Mattias Lindberg, Hässleholms MK, tog in sex poäng via dubbla andraplatser i Karlskoga. Helling var besviken trea i båda loppen.

Inför avslutningen skiljer det endast nio poäng mellan de båda.

Bakom mästerskapets topptrio lyckades Axel Hellsten bäst av övriga förare på Gelleråsen. Han fick med sig 22 poäng hem till Göteborg efter en femte- och en fjärdeplats. Hellsten är fyra i tabellen, 14 poäng före Henric Skoog, Eskilstuna, som gjorde stark comeback efter kraschen i Östersund. Skoog var fyra i det inledande racet och utmanade Hellsten om fjärdeplatsen även i det andra, när han blev väl optimistisk i ett omkörningsförsök och tappade till sjunde plats.

För otursförföljda Linda Johansson, Rasbo MK, blev det tangerat säsongsbästa när hon rullade in på femte plats i det andra heatet.

Renault

10) Jan-Erik Berggren, + 1.14,836

11) Frederik Mortensen, + 1 varv

Mästerskapet efter 7 av åtta deltävlingar

1) Andreas Wernersson, 330 poäng (klar mästare)

2) Robert Helling, 217

3) Mattias Lindberg, 208

4) Axel Hellsten, 170

5) Henric Skoog, 156

6) Kalle Dejemyr, 69

7) Richard Hansson, SSK, 65

8) Linda Johansson, 60

9) Frederik Mortensen, 50

10) Simon Englund, Bollnäs MK, 50

11) Peter Larsson, 45

12) Mikael Åhlin-Kottulinsky, 26

13) Emelie Moe, Jämtlands MK, 18

14) Steffan Larsen, Danmark, 12

15) Jan-Erik Berggren, 9

Andreas Wernersson

Född: 27 september 1994.

Bor: Öttum, en liten by mellan Vara och Skara i Västergötland.

Familj: Pappa Tomas, mamma Anette och systrarna Therese, Camilla och Sandra.

Yrke: Studerar byggprogrammet på gymnasium i Vara.

Tävlingsklass: Clio Cup JTCC.

Team: Wernersson Racing Fyrkantens Ventilation.

Klubb: Lidköpings KK.

Hobby: Boxning, löpning, styrketräning.

Styrka som förare: Vinnarskalle och taktisk.

Främsta merit: Svensk juniormästare och segrare av Clio Cup JTCC 2012 och 2013. JSM-trea i JTCC 2011.

Bilder.

Bild: Andreas Wernersson 01.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Skumpafest på prispallen. Fr.v: Mattias Lindberg, Andreas Wernersson, Robert Helling.

Bild: Andreas Wernersson 02.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Andreas Wernersson vann båda racen i Karlskoga i sin blå Renault Clio och säkrade därmed andra raka mästerskapstiteln.

Bild: Andreas Wernersson 03.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Andreas Wernersson – mästare i Renault Clio Cup JTCC 2013.

Bild: Prispall Clio Cup JTCC.jpg

Andreas Wernersson (mitten), Mattias Lindberg (t.v.) och Robert Helling gjorde varandra sällskap på prispallen efter båda Clio Cup-racen på Gelleråsbanan.