Dacia fyller 15 år som varumärke i Europa

​Dacia – En 15-åring som gjort succé i Europa

Dacia – En 15-åring som gjort succé i Europa

• En unik historia i bilvärlden
  • 6,4 miljoner bilar sålda sedan 2005 i Europa
  • En marknadsandel på 3,8% år 2019 i Europa
  • Över 40 000 Dacia sålda i Sverige

Vi tittar tillbaka på Dacias 15-åriga framgångshistoria, från en enda modell till ett omfattande, diversifierat sortiment. Med 6,5 miljoner kunder har Dacia förvandlat fordonssektorn, sedan 2005 till idag, från lanseringen av Logan till den 100 % elektriska konceptbilen Spring Show.

Dacia grundades redan 1966 i Rumänien med en koppling till Renault redan från starten. Den första Dacia-modellen,  var en Renault 8, ommärkt som Dacia 1100 (endast tillgänglig på den lokala marknaden) och monterad med delar tillverkade i Frankrike.

1999 förvärvade Groupe Renault den rumänska tillverkaren med en tydlig vision: att utveckla Dacias expertis och geografiska situation för att marknadsföra den billigaste familjekombin i Östeuropa. Och för första gången inom bilindustrin tillämpades metoden ”design to cost”. Metoden, som var innovativ på den tiden, vände på logiken för traditionell design; utan att kompromissa med tillförlitlighet och säkerhet blev kostnadsoptimeringen en nödvändighet i varje steg av fordonsdesignen. Slutpriset på bilen togs in i varje teknisk begränsning. Att använda beprövad teknik och delar från Groupe Renault blev nyckeln till framgången.

Dacia Logan lanserades 2004 och höll alla löften; rekordstor rymlighet och med viktig utrustning till ett oslagbart pris. Det revolutionerade bilmarknaden; en demokratisering av den nya bilen! Strategin med att prissätta en ny bil jämförbart med priset på en begagnad bil blev så framgångsrikt att man marknadsförde detta i hela Europa från 2005. Dacia blev riktmärket för ett nytt sätt att konsumera bilar. Dacia Logan har sedan 2004 sålts i 1,8 miljoner exemplar.

Sortimentet utökades 2008 med Sandero och Sandero Stepway. Kombinationen kompakt modell och rymlig interiör gör att denna mångsidiga bil kan möta varje utmaning. 2010 lanserades Dacia Duster som blivit en bästsäljare och som gjort SUV-segmentet mycket mer tillgängligt för alla. Både Sandero och Duster är kommersiella framgångar och trogna de värderingar som Dacia gjort till sina egna; rymlig, enkel, robust och prisvärd.

Sandero är Europas mest sålda bil 2018 med 2,1 miljoner sålda bilar sedan lansering. Duster har sålts i 1,6 miljoner exemplar. 2007 lanserades Logan MCV (familjekombi), Lodgy (MPV) och Dokker (lätt transportbil) lanserades 2012.

Dacias kunder är engagerade och aktiva. I Europa ligger Dacia nu på  femte plats när det gäller privatförsäljning. Det är en resa det!

Dacia lanserades 2009 i Sverige och har hittills sålts i över 40 000 exemplar. Duster är den modell som är mest populär i Sverige med cirka 18 400 sålda exemplar. Kundnöjdheten är hög och kunderna stannar kvar länge. Förra året växte Dacia med 8% i Sverige.

Vi är måna om att ta hand om våra nöjda kunder. Vi arbetar kontinuerligt med att utbilda våra säljare och servicetekniker och i våra interna mätningar ser vi att arbetet ger resultat i de höga betygen från kunderna. Det är vi stolta över.”, säger Thomas Holm, Sverigechef Dacia & Renault.

Dacia är fortfarande ganska okänt i Sverige. Genom åren har olika kundanpassade marknadsaktiviteter anordnats för att öka kännedomen. Dacia Dealer Team deltog i racingserien STCC under några år och speciella Dacia pick-nick dagar anordnas varje år för ägarna och deras familjer för att nämna några populära event.

Nästa steg i Dacia-revolutionen, som är långt ifrån över, kommer involvera prisvärda elbilar. Konceptbilen Dacia Spring Electric Showcar är en helt elektrisk modell; en 5-dörrars modell med 4 säten och en räckvidd på 200 km ämnad för stadstrafik. Elbilen Dacia Spring är ett bevis på hållbar mobilitet för alla och trogen Dacias värderingar.

Dacia säljs och marknadsförs av Renault Nordic AB i Sverige, som är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris. Sedan 2009 distribuerar Renault Nordic AB Dacia personbilar och lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Dacia säljs på 70 försäljningsställen i Sverige och märket har personbilsmodellerna Sandero, Lodgy, Logan MCV, Duster samt transportbilsmodellen Dokker Van.