Dacia

Dacia försäljningsresultat kvartal 1 2023

Det går bra för Dacia - det första kvartalet 2023 såldes 171 789 nya Dacia-bilar. Det är en ökning med 34,3 % jämfört med samma period förra året.

Sedan Dacia introducerades på den europeiska marknaden 2004 har det bara gått en väg – uppåt. Resultatet för första kvartalet 2023 cementerar framgången och sätter turbo-fart på den fortsatta tillväxten.

Med 171 789 sålda bilar under första kvartalet i år har försäljningen ökat med hela 34,3 % jämfört med föregående år. Dacias andel av den europeiska personbilsmarknaden ökade med 0,8 %, vilket är den starkaste tillväxten bland de 30 största bilmärkena. Totalt har Dacia nu en marknadsandel på 4,6 %.

Den modell som har mest försäljning är Dacia Sandero med 68 318 sålda bilar. Det är en ökning med 26,1 % jämfört med samma tid förra året. Dacia Sandero understryker därmed sin position som den mest sålda bilmodellen för privatkonsumenten i Europa.

Trots att nuvarande Dacia Duster sjunger på sista versen och att det är en helt ny version på gång till hösten är den fortfarande en framgång och försäljningsmässigt precis i hälarna på Dacia Sandero. Totalt såldes 57 660 Duster, vilket är en tillväxt på nästan 24%. Dacia Duster har också hoppat sju platser på bästsäljarlistan och är nu den 7:e mest sålda personbilen i Europa för privatkonsumenten.

Dacia Jogger sålde också väldigt bra under första kvartalet – totalt 23 330 bilar. Jogger har nu sålts i mer än 80 000 exemplar sedan introduktionen förra året.

Dacia Spring – Dacias enda 100% elektriska bilmodell är fortfarande en av de mest sålda elbilarna med totalt knappt 15 000 sålda.

Dacia achieves higher sales volumes and market shares in Q1 2023 - Dacia global media website

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/