Dacia Techroad - Ny specialutgåva

DACIA PRESENTERAR TECHROAD OCH FIRAR NYTT FÖRSÄLJNINGSREKORD

Dacia Techroad premiärvisades på bilsalongen i Geneve i början av mars. Techroad är en specialutgåva som finns tillgänglig på Duster, Logan MCV och Sandero i Sverige. Två nya färger är aktuella; fusion röd och grå highland. Den tuffa designen med sina röda trimdetaljer med kontrasterande grå, grafisk klädsel väcker uppmärksamhet. Dacia firar också att 2018 var ett av märkets bästa år försäljningsmässigt.

Limited Edition-versionen Techroad har detaljer i rött exteriört och interiört på dörrpaneler, luftventiler, på specialklädseln och på bilmattor fram och bak. Kupén har ett behagligt utseende med olika nyanser av ljusgrått och dämpat rött, vilket ger fin kontrast till den mörka instrumentpanelen i Sandero och Logan MCV. Duster Techroad har en ljus grå instrumentpanel. De rödfärgade centrumkapslarna förhöjer utseendet på de nya 16-tums hjulen (17-tums på Duster) tillsammans med Flexwheel-fälgar i två grå-toner.

Techroad är en cross-range version utrustad med användbar Dacia-teknik, exempelvis kamera samt bakre parkeringssensorer, automatisk luftkonditionering, handsfree-nyckelkort på vissa versioner, döda-vinkelvarning, multikamera (tillval) och Media Nav Evolution multimediasystem med Apple CarPlay® och Android Auto®.

Nya försäljningsrekord

2018 sålde Dacia 700 798 fordon world wide, vilket är en ökning med 7 %. Det innebär nytt försäljningsrekord i Europa med 511 622 sålda bilar (+10,3%) och en marknadsandel på 2,9% (+0,3%). Sedan lanseringen 2004 har Dacia sålts i  över 5 miljoner exemplar; 5 625 360.

Dacia Sandero är Europas mest sålda bil 2018 med 174.000 sålda exemplar. Nya Duster som lanserade för ett år har sålt i 126.600 exemplar och ligger etta i alla SUV segment i Europa.

Dacia säljs och marknadsförs av Renault Nordic AB i Sverige, som är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris. Sedan 2009 distribuerar Renault Nordic AB Dacia personbilar och lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Dacia säljs på 70 försäljningsställen i Sverige och märket har personbilsmodellerna Sandero, Lodgy, Logan MCV, Duster samt transportbilsmodellen Dokker Van.