DACIA SPRING I FINAL

DACIA SPRING I FINAL

Dacia Spring är i final i AUTOBEST ”Best Buy Car of Europe 2022”.

Utmärkelsen har blivit en av de mest prestigefyllda i Europa sedan priset instiftades 2001 och ges till den bil som anses vara det bästa bilköpet under året.

Dacia Spring lanserades i mars i Europa och ger uttryck för den elektriska revolutionen. Målet med Dacia Spring är att erbjuda elektrisk mobilitet för alla och dessutom tillhandahålla all nödvändig utrustning (navigering, smartphone-replikering, luftkonditionering, elfönsterhissar bl a) till ett oöverträffat pris.

Bilens robusta utseende, plats för fyra vuxna och ett bagage som rymmer ca 300 liter är mer än vad många av modellens urbana konkurrenter erbjuder. Räckvidd är upp till 305 km WLTP i stadskörning (230 km WLTP blandad körning) och laddningsalternativen är många (80% laddning på 50 minuter med DC-snabbladdning och olika laddningstider beroende på kW med AC-laddning) vilket gör den till en perfekt elbil för vardagskörning och pendling i Europas storstäder.

AUTOBEST-juryn består av 32 journalister från lika många europeiska länder. De kommer välja sin ”Best Buy Car Europé 2022” bland de sex finalisterna efter provkörningen i Österrike den 24-25 november. Vinnaren utses i mitten av december 2021.

AUTOBEST har funnits i 20 år och den första bilmodellen som fick titeln Skoda Fabia, men även Hyundai i10, Opel Corsa och Citroën C3 har vunnit titeln samt även första generationen av Dacia Duster, som vann 2011.

OM RENAULT
Renault, ett historiskt varumärke inom mobilitet och pionjärer inom elfordon i Europa, har alltid utvecklat innovativa fordon. Med den strategiska planen ”Renaulution” har Renault påbörjat en ambitiös och värdeskapande förändring som går mot ett mer konkurrenskraftigt, balanserat och elektrifierat produktsortiment . Ambitionen är att tillföra modernitet och innovation inom teknik-, energi- och mobilitetstjänster i bilindustrin nu och i framtiden.

Renault Nordic AB är det lokala dotterbolaget som distribuerar företagets produkter och tjänster i Sverige genom sitt nätverk av utvalda återförsäljare. Som ett av de första volymmärkena som erbjuder ett sortiment av elbilar på den svenska marknaden fortsätter Renault Nordic att driva innovation med ”Renaulution”planen i centrum för sin strategi.

OM ALPINE
Alpine grundades 1955 av Jean Rédélé. Alpine har gjort sig ett namn genom åren med sina sportbilar i fransk stil. 2018 presenterades nya A110, en sportbil i linje med Alpines tidlösa sportbils principer: Kompakt, lätt, smidig och med en omatchad körglädje. 2021 skapades Alpine Business Unit för att bli Renault Groupes varumärke dedikerat innovativa, autentiska och exklusiva sportbilar. Alpine drar nytta av sitt långa arv, kompetensen i den historiska Dieppe-fabriken och alla ingenjörer och experter från Alpine Racing och Alpine Cars teamen.

Renault Nordic AB

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.

Renault Nordic AB (Sverige)
Esbogatan 12