Dubbelt Finndrive och Koprivaara återtog ledningen i Formel Renault 1,6

Dubbelt Finndrive och Koprivaara återtog ledningen i Formel Renault 1,6

Det blev en finländsk dubbel i Formel Renault 1,6 på Solvalla. Juuso Puhakka triumferade före Ilmari Korpivaara vars andraplats innebar att han återtog ledningen i mästerskapet. Men den är knapp. Skåningen Oliver Söderström, som fick nöja sig med sjätte plats i Stockholm, är bara en poäng efter.

Puhakka och Koprivaara, som båda tävlar för Finndrive, var överlägsna sina svenska konkurrenter i årets näst sista deltävling i Formel Renault 1,6. Puhakka tog ledningen från pole position och Korpivaara, som startade från andra ruta, lyckades slå vakt om andraplatsen, trots att han fick sladd och stukade nosvingen på sin bil redan i den andra kurvan. Vingen var sned och satt lös genom hela racet, men Koprivaara var ändå säker tvåa över mållinjen.

– Tur att det hände här där vingen inte har lika stor betydelse som på en snabb bana, log en belåten Korpivaara, som kom till Solvalla med tio poängs underläge till Oliver Söderström.

Nu är han en före.

Juuso Puhakka var givetvis också mycket nöjd med sin insats. Segern var hans andra i årets serie.

– Den var viktig i fighten om tredjeplatsen i mästerskapet. Nu utökade jag ledningen till Robert Svensson, konstaterade Puhakka.

Robert Svensson, trea både på testen och i kvalet, fick nöja sig med fjärde plats, men utmanade verkligen tredjeplacerade Reuben Kressner mot slutet.

– Det var tufft och jag var riktigt nervös, medgav Kressner.

Svensson hade givetvis hoppats på en pallplats, men insatsen gjorde ändå att han förstärkte sin andraplats i junior-SM där tredjeplacerade Linus Lundqvist inte alls fick till det i Stockholm utan slutade först på åttonde plats.

En annan som var besviken var givetvis Oliver Söderström. Sjätte plats var betydligt sämre än vad skåningen hade hoppats på. JSM-titeln säkrade han visserligen redan i den förra deltävlingen, men nu fick han släppa Koprivaara före sig i mästerskapstabellen. Finalen avgörs emellertid på Ring Knutstorp och där genomförde PWR Junior Team ett lyckat test med Söderström för några veckor sedan.

Robin Fredriksson svarade för en stark insats och var femma över mållinjen. Det är hans bästa resultat sedan deltävling i Finland tidigare under säsongen.

Även för Daniel Johansson blev Solvallaracet en framgång. Jämtlänningen noterades för en fin sjundeplats.

Resultat.

3) Linus Lundqvist, 165

4) Robin Fredriksson, 141

5) Edward Jonasson, 116

Bilder för fri publicering.

Foto: Daniel Ahlgren/Jerry Karlgren/STCC