R110 elmotor

ELBILEN ZOE FÅR NY MOTOR SOM GER MER KRAFT OCH MER KÖRGLÄDJE

ELBILEN ZOE FÅR NY MOTOR SOM GER MER KRAFT OCH MER KÖRGLÄDJE

Renault introducerar en ny 80 kW elmotor som först lanseras på ZOE. Den nya R110-motorn ger ZOE mer effekt och ökad mångsidighet. ZOE 2018 är kompatibel med Android Auto och kommer med en ny exklusiv färg.

Renault presenterar sin nya R110-elmotor och ZOE 2018. ZOE är Europas mest sålda elbil och blir först bland Renaults elbilar med 80kW motorn, som kombinerar extra kraft med ännu större körglädje. Trots att den är lika stor som R90-motorn, är R110 12kW (16hp) kraftfullare än sin föregångare. Nya motorn ger en snabbare acceleration eftersom den kapar nästan två sekunder; från ZOEs 80 till120 km/h tid. Det är en signifikant förbättring, vilket erbjuder ökad trygghet i högre hastigheter. Vid lägre hastigheter levererar R110 samma effekt som R90, tack vare det direkta vridmomentet på 225Nm, vilket gör ZOE smidigare än någonsin i stadskärnan.

Med en starkare motor blir ZOE ännu mer responsiv och mångsidig, säger Elisabeth Delval, bitr. direktör, Renault ZOE programmet. "Förutom nöjet att köra ZOE kommer föraren också kunna dra nytta av marknadens längsta räckvidd för masstillverkade elbilar”.

Nya R110-motor: Renaults expertis inom elbilar

Den nya R110-motorn är senaste nytt i Renaults elmotorutveckling och produktionsstrategi och ytterligare ett bevis på expertisen hos Europas ledande elbilstillverkare.

R110-motorn som är en vidareutveckling av R90-motorn, och framtagen på bara två år. Motorn tillverkas i Cléon-fabriken i Frankrike och har designats av ingenjörer som arbetar på Renault Technocentre utanför Paris. Inte bara har man överfört R90-motorns energieffektivitet till R110:an utan man har även arbetat med innovationer inom elmotorer och elektroteknik som resulterat i 12kW effektökning. Detta utan att öka vikten eller volymen på motorn.

Introduktionen av R110 utökar antalet elmotorversioner tillgängliga i Renaults elbilsmodellprogram som omfattar Kangoo Z.E., Master Z.E. och ZOE (44kW, 57kW, 60kW, 68 kW och 80kW). Allianspartnern Daimler använder Renaults elmotorer i Smart Electric Drive.

ZOE får stöd för Android Auto

ZOE 2018, utrustad med R-LINK Evolution, får nu också stöd för Android Auto. Funktionen gör det möjligt att visa kompatibla Android-applikationer som är lagrade på användarens smart phone på R-Link multimediasystemets 7” pekskärm. (beroende på marknad, stöd för exempelvis Waze, Deezer, Spotify, Skype, Messenger etc.)

I dagslaget är Android Auto inte tillgänglig på svenska Google Play Store, som gör det omöjligt idag att använda funktionen i bilen.

Ännu mer förfinad

ZOE 2018 får ett antal interiöra uppdateringar (beroende på utrustningsnivå) samt en helt ny metallic färg – ”Blueberry Purple.” Orderböckerna för ZOE 2018 öppnar under våren i Sverige.

Renault ZOE är den näst mest sålda elbilen i Sverige och försäljningen har dubblerats 2017 jmf med 2016 och hamnade på 20,2 % i marknadsandel.

R110: Renaults första elmotor som ska certifieras enligt den nya WLTP-standarden

Den nya R110-motorn kommer att certifieras enligt den nya globala teststandarden (WLTP) som sedan 1 september gradvis har rullats ut i Europa. WLTP ersätter NEDC-certifieringen. Det nya, mer stränga förfarandet är avsett att spegla verklig körning mer exakt och när det gäller elbilar, mäta verklig räckvidd, uttryckt i kilometer. Den nya WLTP-cykeln, som innefattar dynamometertester, är längre och involverar ett större antal faser. Hastigheterna är högre och accelerationen hårdare. Certifierad räckvidd är följaktligen lägre och avspeglar bättre räckvidd vid verklig körning. Det nya förfarandet ändrar inte ZOE’s räckvidd vid verklig körning, som ligger kring cirka 300 kilometer.

WLTP-certifieringen av R110-motorn pågår och uppskattas stödja den verkliga räckviddssiffran - ungefär 300 km.