Flexis SAS utvecklar nästa generations el-transportbilar

CMA CGM Group har gått med i Flexis SAS tillsammans med Renault och Volvo för att utveckla nästa generation elektriska transportbilar.

• Tre världsledande aktörer inom sina områden skapar en innovativ lösning för att möta energiomställningens utmaningar inom transport och logistik.
  • CMA CGM Group har förvärvat en 10% ägarandel i Flexis SAS och planerar att investera upp till 120 miljoner euro fram till 2026.
  • Renault och Volvo äger 45% var och planerar att investera 300 miljoner euro vardera under de närmaste tre åren.
  • Philippe Divry utses till VD och Krishnan Sundararajan till operativ chef för det nya företaget.
  • Flexis SAS kommer att ha sitt säte i Frankrike och tillverka de helt elektriska transportbilarna vid Renaults fabrik i Sandouville.
  • Fordonen kommer att byggas på en ny elektrisk plattform med hög modularitet till konkurrenskraftig kostnad och förbättrade säkerhetskrav.
  • De anslutna tjänsterna kommer att möjliggöra övervakning av leveransaktivitet och affärsprestanda, vilket minskar globala kostnader för logistikaktörer med upp till 30%.
  • Transportbilarna kommer att erbjuda stor kapacitet för stadsmobilitet och flexibilitet för olika batterikapaciteter, inklusive den första 800V-arkitekturen på marknaden.
  • Produktionen kommer att ske på Renault Groups Sandouville-anläggning, som planerar att anställa 550 personer under de kommande fyra åren.

Mer information här:

CMA CGM Group joins Renault Group and Volvo Group as founding member of Flexis SAS, a joint venture for the revolutionary generation of electric vans - Renault Group global media website

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Group och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/