Försäljningsresultat 2022: Dacia fortsätter öka

Försäljningsresultat 2022: Dacia fortsätter öka

Dacia ökade sin försäljning med 6,8 % 2022 jmf med 2021 på en i övrigt vikande marknad. Sedan 2004 har Dacia sålt hela 8 miljoner bilar.

Trots stora utmaningar i fordonsindustrin sålda Dacia 573 800 bilar 2022, en ökning med 6,8% jämfört med 2021 och uppnådde även en betydande milstolpe förra året med 8 miljoner sålda bilar sedan 2004. Dacias starka resultat bekräftar positionen att erbjuda bäst valuta för pengarna för privatkonsumenten.

Marknadsandelen i Europa med 7,6% av försäljning till privatkonsumenten stärkte positionen för andra året i rad och gav en tredje plats i rankingen: 3,7% av försäljningen av PC + LCV i Europa (upp 0,5 punkter jmf 2021), 4,2 % av PC-försäljningen i Europa (upp 0,7 punkter jmf 2021)

Framgångarna är drivet av de fyra nyckelmodellerna Sandero, Duster, Jogger och Spring:

• Dacia Sandero: 229 500 sålda bilar, en ökning med 1,2 % jmf 2021; det mest sålda fordonet mot privatkonsumenten sedan 2017
  • Dacia Duster: 197 100 sålda bilar, en ökning med 5,8 % jmf 2021; det näst bästsäljande fordonet mot privatkonsumenten 2022 och den bästsäljande SUV-modellen sedan 2018
  • Dacia Jogger: 56 800 sålda bilar första lanseringsåret; den näst bästsäljande icke-SUV-fordonet i C-segmentet.
  • Dacia Spring: 48 900 sålda bilar, en ökning med 75 % jmf 2021; det tredje bästsäljande elbilen.

Planer för 2023

Bilmarknaden förväntas fortsätta påverkas av den globala försörjningskedjan och logistiken 2023. Dacia förväntas hålla samma starka försäljningstakt som 2022 tack vare lanseringen av ännu en elektrifierad modell; Jogger som kommer som hybrid, hela produktsortimentet med nya varumärkesprofilen som kommer finnas ute i våra nätverk, en ny version av utrustningsnivån Extreme lanseras samt att uppgraderingen fortsätter till den nya profileringen av försäljnings- och servicenätverket.

Även i Sverige ökade Dacia sin försäljning under förra året totalt med + 22% jmf med 2021 (på en totalmarknad som var -4% vs. 2021) där Duster står för 50%, Sandero 38% och Jogger 12% av försäljningen.

Vi ser väldigt ljust på 2023 och räknar med att fortsätta vår positiva trend. Den mest spännande nyheten i år är att vi lanserar Dacias första hybrid någonsin, Dacia Jogger HEV 140 - den mest prisvärda hybriden på marknaden som dessutom har sju riktiga sittplatser och upp till 1.819 liter bagageutrymme. Förutom det fortsätter vi som alltid med prisvärda erbjudanden för Sandero, Duster och Jogger." säger Anders Hallsten, Dacia Varumärkeschef, RN Nordic AB.

Mer information om försäljningsresultaten internationellt finns här.

Dacia Sales Presskit

www.dacia.se

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/