Renault Austral - försäljningsstart i svensk Renaulthandel

Försäljningsstart av Austral - Renaults nya SUV

Austral är Renaults helt nya SUV i det stora C-segmentet. Den lanseras nu i svensk Renaulthandel med ett brett utbud av tekniska innovationer. Rekommenderat pris från 349.900:-.

Renault Austral är byggd på CMF-CD alliansens tredje generations plattform, är 4,51 m lång och tar upp till fem passagerare. Modellens sportiga, sensuella och tekniska utseende är nyckelfunktioner i Renaults nya formspråk.

I Sverige lanseras initialt Austral i två versioner; Evolution och Techno med mildhybridteknologi som består av en 1,3 TCe 4-cylindrig turboladdad bensinmotor med direktinsprutning och ett motorblock i aluminium för reducerad vikt, assisterad av ett 12V litiumjon-batteri. Batterikraften ger ytterligare vridmoment vid acceleration, vilket ger en mer dynamisk körupplevelse samtidigt som bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen minskar.

I höst lanseras nya generationens E-Tech full hybrid-motor som kommer med klassens bästa utsläpps- och bränsleekonomi. Motorerna bidrar till minskade utsläpp och erbjuder maximal effekt; från 105 g CO2/km (för E-tech-motorn i WLTP-cykeln) med 200 hk.

Interiören i nya Austral andas kvalitet och high-tech med generösa utrymmen och hög komfort. Modellen erbjuder avancerad, proaktiv och intelligent teknik med multi-sense inklusive 4Control (E-tech) och mer än trettio olika förarhjälpmedel; aktivt nödbromsningssystem (standard) automatiskt nödbromssystem bak, dödavinkelvarning med aktiv filbytesvarning vid omkörning, trafikvarning vid urstigande och 360 graders 3D-kamera bland annat.

Den som har kört Renault Megane Electric kommer genast att känna sig hemma bakom ratten i Renault Austral. Den använder exakt samma layout som OpenR-systemet – två 12-tumsskärmar och ett blixtsnabbt Google Automotive-system. Open R möjliggör fyra olika körlayouter och olika färger i kupén. Dessutom kommer Austral med en 9,3 tums head up-display i världsklass som bland annat visar aktuell hastighet, aktiva ADAS-system och navigering.

Eftersom det är en SUV har man naturligtvis också tänkt på maximalt utrymmesutnyttjande. Liksom i Renault Megane Electric är växelväljaren placerad vid ratten, vilket ger plats för en innovativ mittkonsol med sex liters förvaringsutrymme och med inbyggd trådlös laddning. Dessutom finns plats för två mugghållare, två USB-laddare typ C och ett 12 V-uttag.

Sammantaget har kvalitetskänslan i kupén skruvats upp och rymligheten och flexibiliteten går igen på 2 sätesrader, där det finns ett 2/3 – 1/3 delat baksäte som kan växlas 16 centimeter individuellt - och det finns ett brett utbud av justeringsmöjligheter för de bakre ryggstödens lutning , så att passagerare får det så bekvämt som möjligt i baksätet.

Det finns också gott om plats i bagageutrymmet. I versionen med mildhybriden ryms det 500 liter – medan E-TECH-versionen klarar 430 liter. Bakluckan är motoriserad och hanteras med ett enkelt knapptryck.

Rekommenderat pris från 349.900:- för Evolution

Rekommenderat pris från 374.900:- för Techno

Uppgradering från Evolution till Techno i kampanj just nu för 15.000:- (ord. pris 25.000:-)

Mer info här: https://www.renault.se/bilar/p...

Bifogat: Prislista med teknisk specifikation

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/