Framgångssagan för Dacia fortsätter

Framgångssagan för Dacia fortsätter

Dacia är det enda bilmärket bland de 20 största i Europa som ökar sin tillväxt. Under första halvåret såldes inte mindre än 277 885 Dacia. Och försäljningen ökar på alla modeller, även i Sverige.

Medan fordonsindustrin generellt upplever kraftigt vikande försäljning, stigande priser och generella leveransproblem, sticker Dacia ut som ett undantag.

I samband med offentliggörandet av halvårsrapporten i mitten av juli rapporterade Dacia att försäljningen ökat med 5,9 % under första halvåret jämfört med 2021. Och den ökande försäljningen beror inte på en enda storsäljare, utan på tillväxt på alla fronter.

Dacia Sandero är fortfarande den mest sålda modellen med 112 000 sålda enheter under första halvåret, vilket är en ökning med 1,8 % jämfört med samma period 2021. Precis i hälarna på Sandero kommer Duster, som med 99 000 sålda enheter har upplevt en försäljningsökning på 5,5%.

De senaste modellerna - den 100 % elektriska Dacia Spring - har sålt 5 000 exemplar per månad sedan nyår och ligger i topp tre när det kommer till elbilar för privatpersoner, medan Dacia Jogger som lanserades i Sverige i våras, har en försäljning på 21 700 enheter. Totalt har mer än 50 000 beställningar tagits på Jogger sedan den lanserades för sex månader sedan – varav hela 64 % är högsta utrustningsnivån, Extreme.

Den nya siffran bekräftar den status som Dacia Sandero har på den europeiska marknaden, där modellen sedan 2017 är den mest sålda bilen för privatpersoner. Dacia Duster, som sedan 2018 varit den mest sålda suven för privatpersoner, har näst bästsäljande status.

Generellt sett betyder det att Dacia i Europa är det 3:e mest sålda varumärket mot privatpersoner.

De imponerande försäljningssiffrorna bygger på lika delar lojalitet och förmåga att fånga kunder från andra bilmärken. 75 % av Dacia-köparna ägde tidigare ett annat bilmärke och hela 64 % av alla Dacia-ägare köper Dacia igen när de ska byta bil.

"Även i Sverige ser vi ett ökat intresse för Dacia. Märket har ökat personbilsförsäljningen med ca 40 % under första halvåret 2022 jämfört med 2021. Den sjusitsiga familjebilen Jogger har tillkommit och står för en del av ökningen tillsammans med ökat intresse för både Duster och Sandero", säger Anders Hallsten, varumärkesansvarig för Dacia i Sverige.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/