FRAMTIDENS RENAULT

FRAMTIDENS RENAULT

350 hästkrafter, 0-100 km/h under fyra sekunder och en design som tar andan ur dig. Säg hej till framtidens Renault - TreZor.

När Laurens van den Acker började som chefsdesigner på Renault 2012 påbörjade han Renaults omvandling och skapade en helt ny designstrategi för märket. Han började med att visa upp konceptbilen DeZir – med tydliga designelement gemensamt med Renault Clio, som lanserades direkt efter DeZir -  en riktig ”bestseller”.

När nu förnyelsen av alla Renaults bilmodeller (2012-2016) står färdigt har företaget det yngsta modellprogrammet i Europa.

Med TreZor visar Renault vad man kan förvänta sig av märkets framtida design och produktutveckling. Konceptbilen TreZor är en tuff GT-bil som inte bara ser snabb ut - den är snabb.

Med en prestanda på 350 hk och ett vridmoment på 380 Nm är detta en supersportbil, vilket inte är så konstigt. Motorn kommer från Renaults motorsportsavdelning - samma motor som används i FIA Formel E Championship.

Konceptbilen: 4,7 meter lång, 2,1 meter bred och bara lite över en meter hög, är en elbil med bakhjulsdrift. Och det är inte bara en elbil - det är också en elbil som kan vara självkörande, vilket är framtiden. Bilen har tre körlägen: neutral, sport och självkörande. Om du väljer den senare funktionen kan du luta dig tillbaka och göra annat än att köra.

Bilen har två batterier - ett fram och ett bak, och är i övrigt fylld med intressant design både på insidan och på utsidan. Stilen är varm och sensuell med rött som dominerande färg och tonvikten ligger på material med hög kvalitet med en hel del läder och trä.

Kombinationen av gediget hantverk och högteknologi är tillsammans med den sensuella designen kärnan i Renaults framtida strategi.

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.