GROUPE ​RENAULT PRESENTERAR FÖRSLAG PÅ EN PLAN FÖR ATT MINSKA FASTA KOSTNADER MED MER ÄN 2 MILJARDER EURO UNDER 3 ÅR.

GROUPE RENAULT PRESENTERAR FÖRSLAG PÅ EN PLAN FÖR ATT MINSKA FASTA KOSTNADER MED MER ÄN 2 MILJARDER EURO UNDER 3 ÅR.

Målet att minska de fasta kostnader med 2 miljarder euro under tre år syftar till att återställa koncernens konkurrenskraft och säkerställa dess långsiktiga utveckling inom ramen för Renault-Nissan-Mitsubishi Alliansen. Den föreslagna planen bygger på effektiviteten inom koncernen: genom att förenkla processer, minska antalet fordonskomponenter och justera industrikapaciteten. De planerade förändringarna kommer att genomföras i samråd och dialog med arbetsmarknadens parter och lokala myndigheter.

Som utlovat vid årsstämman presenterar Groupe Renault idag en förändringsplan, som syftar till att göra besparingar på mer än 2 miljarder euro under tre år för att bli mer konkurrenskraftiga. Anledningen är; svårigheter som koncernen stött på, den stora krisen som bilindustrin står inför samt den snabba ekologiska omställningen,

Planen, som bygger på en effektivare operativ verksamhet och striktare resurshantering, kommer att stärka koncernen och lägga grunden för Renaults långsiktiga utveckling. Detta genom att fokusera på kassaflödesgenerering och prioritera kunden i centrum.

I Frankrike skall koncernen satsa på strategiska affärsområden med en lovande framtid: elfordon, lätta transportbilar, cirkulär ekonomi och innovation med högt mervärde. De stora regionala kompetenscentra baserade i Frankrike blir kärnan i koncernens återhämtning. I Flins och Guyancourt omorganiserar koncernen sin verksamhet.

Om Renault-koncernen planerar att göra nödvändiga anpassningar av arbetskraften för att möjliggöra en återgång till lönsam och hållbar tillväxt, blir det i dialog med arbetsmarknadens parter och lokala myndigheter. Anpassningen baseras på omskolning, interna omflyttningar och frivilliga avgångar. Det sker under en tidsperiod på tre år och omfattar nästan 4 600 tjänster i Frankrike, samt en minskning av mer än 10 000 andra positioner i resten av världen.

"Jag har förtroende för våra tillgångar, våra värderingar och företagsledningen att lyckas med den planerade omstruktureringen för att säkerställa företagets hållbarhet och dess utveckling på lång sikt. Med stöd av våra Allianspartners kommer vi att kunna uppnå våra mål och göra Renaultkoncernen till en viktig aktör inom bilindustrin under de kommande åren. Vi är fullständigt medvetna om vårt ansvar. Omstruktureringen kan endast uppnås med respekt för koncernens intressenter och genom föredömlig social dialog, ”säger Jean-Dominique Senard, styrelseordförande för Renault.

"I en osäker och komplex tid är detta projekt avgörande för att garantera en solid och hållbar utveckling, med kundnöjdhet som prioritet. Genom att dra nytta av våra tillgångar med elbilarna, utnyttja resurser och teknik från Groupe Renault och Alliansen samt effektivisera utvecklingen och produktionen av fordonen, vill vi skapa stordriftsfördelar för att återställa vår totala lönsamhet och säkerställa koncernens utveckling i Frankrike och internationellt. Detta projekt kommer att göra det möjligt för oss att titta på framtiden med förtroende, "tilllade Clotilde Delbos, tillfällig VD för Renault

Projektets innehåller följande huvudelement:

Förbättra effektiviteten och minska konstruktionskostnaderna genom att dra fördel av Alliansens stärkta tillgångar, cirka 800 miljoner euro:

• Effektivisering av fordonens design och utveckling: minska mängden komponenter, öka standardiseringen, ledare-följare metoden i Alliansen.
  • Resursoptimering: koncentrera utvecklingen av strategisk teknik med högt mervärde på Ile-de-France; optimera användningen av FoU-centra utomlands och underleverantörer; samt genom ökad digital användning optimera validerings-processen.

Optimering av produktionsbesparingar på cirka 650 miljoner euro

• Accelerera fabriksomställningen genom Industry 4.0
  • Processförbättring i nya tekniska projekt: accelerera digitaliseringen och "design till process".
  • Rätt storlek på industrikapaciteten:
  • Den globala produktionskapacitet revideras från 4 miljoner fordon 2019 till 3,3 miljoner år 2024 (Harbour referens).
  • Justering av head count inom produktionen.
  • Stopp av planerade kapacitetsökningar i Marocko och Rumänien, anpassning av koncernens produktionskapacitet i Ryssland, rationalisera tillverkningen av växellådor wordwide

Fyra arbetsteorier för att optimera produktionen i Frankrike blir föremål för ett djupgående samråd med alla intressenter, särskilt arbetsmarknadens parter och lokala myndigheter:

• Renault startar en process för att studera och skapa ett centra med spetskompetens inom elfordon på anläggningarna i Douai och Maubeuge och för lätta nyttofordon i norra Frankrike.
  • Öppen reflektion över omställningen av Dieppe-anläggningen som är i slutet av produktionen av Alpine A110.
  • Skapa ett ekosystem med cirkulär ekonomi i fabriken i Flins, inklusive överföringen av Choisy-le-Rois aktiviteter.
  • På Fonderie de Bretagne lanserar Renault en strategisk översyn.

Ökad effektivitet av supportfunktioner, cirka 700 miljoner euro

• Optimering generella marknadsföringskostnader: digitalisering för att optimera marknadsföringskostnader, rationalisering av organisationen och minskning av kostnader relaterade till supportfunktioner etc.
  • Ompriortera aktiviteter för bättre resursfördelning

Omprioriteringarna på koncernens kärnverksamhet berör främst:

• En del av det RRG-integrerade distributionsnätverket i Europa.
  • Överföringen av Groupe Renaults andel i Dongfeng Renault Automotive Company Ltd (DRAC) i Kina till Dongfeng Motor Corporation och upphörandet av Renault personbilar med förbränningsmotorer i Kina.

Dessa planer kommer att presenteras för de anställdas representanter i enlighet med gällande regler. De uppskattade kostnaderna för att genomföra denna plan ligger i storleksordningen 1,2 miljarder euro.

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.