Händelserikt i Clio Cup – tre nya förare till Falkenberg

Händelserikt i Clio Cup – tre nya förare till Falkenberg

En trio Clio Cup-förare kraschade i Göteborg City Race. Nu gör Linda Johansson och Robert Helling tummen upp för fortsatt deltagande medan dansken Frederik Mortensen tvingas till en paus.

Samtidigt meddelar organisationen för racingserien att tre nya förare kommer till start i Falkenberg 12-13 juli: Richard Hansson, Steffen Larsen och Dacias varumärkeschef Joakim Jöhncke!

De tuffa förhållandena i Clio Cup i Göteborg City Race skördade dessvärre sina offer. Robert Helling, Linda Johansson och Frederik Mortensen – alla fick de vattenplaning på den regnvåta asfalten och kanade in i räcket.

Helling och Johansson transporterades till sjukhus för undersökning, men lämnar redan nu klartecken för start i Falkenberg nästa helg.

– Jag fick en stukning i ryggen, men är i princip redan återställd. Det samma gäller för bilen, hälsar Helling.

Linda Johansson klarade sig också utan allvarliga skador då hon redan på det andra varvet i det första heatet fick vattenplaning, låste upp bromsarna och körde in i Frederik Mortensen, som också fått vattenplaning.

Bilen blev intryckt fram, men hjulen satt där de skulle och till Falkenberg är både den och Linda klara för start igen.

Danske Mortensen däremot kommer inte till årets fjärde deltävling.

– Min kropp behöver vila och därför tar jag ett par månaders paus för att komma i form igen och få tillbaka motivationen, berättar han.

Mortensen, som kraschat vid flera tillfällen under den här säsongen, planerar att vara tillbaka i Sverige och köra de två sista deltävlingarna i mästerskapet – Karlskoga och Mantorp Park.

I Falkenberg blir det ändå en dansk på gridden. Steffen Larsen gör nämligen ett inhopp i den svenska serien. 35-åringen är ingen ny bekantskap. Han deltog nämligen i två tävlingar redan i fjol.

Körde Clio Cup JTCC 2012 gjorde även Richard Hansson, 21 år, från Härryda utanför Göteborg. Hanson slutade på femte plats totalt efter bland annat två heatsegrar. Hittills i år har han kört SSK där han tävlat både i Volvo Original Cup och luftat sin Renault Clio i Klass 3.

– Egentligen skulle jag ta ett sabbatsårs från racingen, men olika omständigheter gjorde att jag fick tid över att tävla igen, berättar Hanson som 2010 vann Renault Junior Cup och året därpå blev mästare i Volvo Original Cup.

Nu gör han Clio Cup-comeback och har lämnat klartecken till deltävlingarna i såväl Falkenberg som på Kinnekulle Ring 26-28 juli.

– Eventuellt kör jag även i Karlskoga, hälsar Hansson som inte satt upp några resultatmässiga mål.

Mål för framtiden har han däremot.

– I år bygger jag en grund för min fortsatta satsning. Nästa år har jag lite spännande planer på gång i Danmark.

Tredje nykomlingen till tävlingen i Falkenberg är Joakim Jöhncke, varumärkesansvarig på Dacia i Sverige. Från sidan av banan har han med stor entusiasm följt Dacia Dealer Teams satsning med Mattias Andersson i STCC den här säsongen. Suget efter att själv få tävla har uppenbarligen blivit för stort.

– Det ska bli kul att köra Clion igen. Jag gjorde ett inhopp i serien redan förra året då jag deltog i båda deltävlingarna på Kinnekulle Ring. Tidigare har jag dessutom kört lite klubbracing med Porscheklubben, berättar Jöhncke, som alltså inte är helt grön som racerförare.

– Men jag blev sist i båda loppen på Kinnekulle och allt annat än två jumboplatser i Falkenberg vore ett under, skrattar han.

Bilder.

Bild: Robert Helling.jpg

Bild: Linda Johansson.jpg

Bild: Joakim Jöhncke.jpg

Kategorier

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.