Hansson och Wernersson i Clio Cup-topp

Hansson och Wernersson i Clio Cup-topp

Richard Hansson vann helgens tredje och sista race i Clio Cup JTCC på Kinnekulle Ring.

Mästerskapsledande Andreas Wernersson blev trea och har 73 poängs försprång på tvåan Robert Helling inför fortsättningen.

– Det är en bra marginal, men mästerskapet är långt ifrån klart, säger Wernersson.

I fjol vann Richard Hansson båda tävlingarna i Clio Cup JTCC på Kinnekulle Ring. Efter en fjärde- och en andraplats i lördagens race avslutade han med seger från pole position den sista tävlingsdagen.

– Man ska sluta på topp, säger Hansson och avslöjar att hans inhopp i årets mästerskap bara blir två tävlingar (Falkenberg och Kinnekulle) långt.

– Från början var tanken att jag även skulle köra i Karlskoga, men jag har fått ett erbjudande om att testa en annan klass och kommer kanske att debutera i den redan i Östersund, säger han.

Vilken klass det rör sig om vill han emellertid inte avslöja.

Några tankar på att byta klass har definitivt inte Andreas Wernersson, som efter dubbla segrar i lördags fick nöja sig med tredje plats i det avslutande loppet på Kinnekulle.

– Jag hade hoppats ta en placering i starten, men jag kom inte iväg perfekt. Dessutom var mina däck lite för slitna för att jag skulle hänga med Hansson och Helling. De var lite för snabba helt enkelt, sa Wernersson.

Självklart var han nöjd med helgen, som innebar att han tog ytterligare 65 poäng och nu leder mästerskapet med 73 poäng inför deltävlingen i Östersund om två veckor.

– Östersund är lite av en favoritbana. Jag lyckades bra där i fjol, säger Wernersson och blickar framåt mot resan norrut.

Riktigt lika sugen på Östersund var inte Linda Johansson efter tävlingen på Kinnekulle Ring. I söndagens race var hon nämligen inblandad i en kollision som tog henne av banan redan på det första varvet. Johanssons Clio fick omfattande skador (vänster bak). Själv klarade hon sig undan med lite ömhet och stelhet i nacken.

– Jag kom ikapp Mikaela Åhlin Kottulinsky när hon plötsligt styrde ut framför mig, berättade Johansson, som protesterade mot klassdebutantens körning och fick rätt hos domarna.

Efter förhör uteslöts Åhlin Kottulinsky.

Johanssopn besök i räcket innebar en lång inledning bakom säkerhetsbil. Först med elva varv kvar (av 20 totalt) blev det omstart.

Bakom topptrion Hansson, Helling, Wernersson styrde Mattias Lindberg in på fjärde plats följd av i tur och ordning Axel Hellsten och Kalle Dejemyr.

Henric Skoog, tvåa och femma i lördags, försvann från tätstriden redan på formationsvarvet då han tappade greppet i bakdäcken, kanade av banan och körde punktering på i ett framdäck. I mål var han besviken sjua.

Resultat.

Clio Cup JTCC.

Kinnekulle Ring 28 juli.

1) Richard Hansson, SSK, 20 varv

2) Robert Helling, KAK, + 1,475

3) Andreas Wernersson, Lidköpings KK, + 1,881

4) Mattias Lindberg, Hässleholms MK, + 5,927

5) Axel Hellsten, GKRC Team 13, + 7,326

6) Kalle Dejemyr, Järfälla MK, + 7,583

7) Henric Skoog, Karlskoga MK, + 10,135

8) Peter Larsson, Karlskoga MF, + 11,458

9) Jackie Arlbring, Linköpings MS, + 20,298.

Linda Johansson, Rasbo MK, bröt.

7) Mikaela Åhlin Kottulinsky, VKC, + 9,728

Mästerskapet efter fem deltävlingar

1) Wernersson, 230 poäng

2) Helling, 157

3) Skoog, 138

4) Lindberg, 136

5) Hellsten, 124

6) Hansson, 65

7) Dejemyr, 47

8) Larsson, 43

9) Mortensen, 42

10) Englund, 40

11) Johansson, 36

12) Åhlin Kottulinsky, 14

Bilder.

Bild: Richard Hansson 01 och 02.jpg

Foto: Renault/Micke Fransson

Richard Hansson stortrivs på Kinnekulle Ring och i helgens tredje race tog han en fullpoängare från pole position.

Bild: Andreas Wernersson.jpg

Foto: Renault/Micke Fransson

Andreas Wernersson dominerade på Kinnekulle Ring och har byggt upp en ledning på 73 poäng inför de avslutande tre deltävlingarna.

Bild: Robert Helling.jpg

Foto: Renault/Micke Fransson

Robert Helling avslutade med en fin andraplats på Kinnekulle Ring.

Bild: Linda Johansson.jpg

Foto: Renault/Micke Fransson

Det tredje racet fick ett snabbt slut för Linda Johansson.

Bild: Kalle Dejemyr.jpg

Foto: Renault/Micke Fransson

Kalle Dejemyr – sexa i race 3 på Kinnekulle Ring.