Helling går för segrar och silver i Clio Cup-avslutningen

Helling går för segrar och silver i Clio Cup-avslutningen

Han är tvåa i Renault Clio Cup JTCC med deltävlingarna i Karlskoga och på Mantorp Park kvar i kalendern. Silvermedaljen hägrar, men det är i första hand inte den Robert Helling fokuserar på.

– Jag går in för att vinna alla tävlingar som är kvar, säger 19-åringen från Växjö.

Robert Helling fick en drömstart på Clio Cup JTCC. I premiären på Ring Knutstorp noterades nykomlingen från Radical-klassen för en seger och en andraplats. Det var ett facit som både överraskade och imponerade.

I dag, inför de sista två deltävlingarna är han tvåa, bakom mästerskapets dominant Andreas Wernersson.

– Min vision inför säsongen var givetvis att vinna, men med tanke på förutsättningarna är jag ändå ganska nöjd med min insats så här långt. Det är ganska svårt att komma in i en ny klass och helt utan tidigare erfarenhet av den här typen av bil, säger Helling och fortsätter:

– En Radical och en Renault Clio är helt olika och jag har fått anpassa mig till en helt ny körstil – från bakhjulsdrift till framhjulsdrift. Jag kände visserligen att jag hade lätt för Clion redan i det första testat i våras, men under säsongen, och takt med att jag fått mer tid i bilen, har jag självklart utvecklats. Det känns som om jag haft bra speed när bilen fungerat bra och på ett varv har jag varit snabb. Däremot har jag haft svårare att köra jämna varvtider i racen, vilket jag tror beror på däcken, hur de jobbar och vad som krävs för att få liv i dem igen efter att man kört dem hårt.

Fortfarande är premiärsegern Hellings enda den här säsongen. Pallplatserna har blivit desto fler. Hittills är han uppe i sju stycken.

– Jämte segern på Ring Knutstorp tycker jag Falkenberg är säsongens höjdpunkt så här långt. Jag var tvåa i båda racen, men framförallt var jag snabbast i kvalet trots att jag kraschade bilen på testen dagen innan.

– Helgen jag är minst nöjd med är Solvalla. Jag kände inte alls igen bilen och hur vi än försökte hittade vi ingen fart i den.

Helling fick nöja sig med femte och sjätte plats och efteråt visade det sig att diffen var trasig.

Gelleråsen utanför Karlskoga och Mantprp Park är banorna som återstår i årets mästerskap. Inför avslutningen toppar regerande mästaren Andreas Wernersson tabellen hela 93 poäng före Helling.

– För att jag ska ha någon chans på titeln måste Wernersson bryta alla fyra race som är kvar. Det är inte troligt och min målsättning är därför att försöka behålla andraplatsen. Säkraste sättet att göra det är att vinna resterande lopp. Det är också det jag siktar på, säger han.

Men det är fler som vill avsluta säsongen med klass. En är tredjeplacerade Mattias Lindberg, Hässleholms MK, som bara är 15 poäng bakom Helling i tabellen. Så räkna med en tuff och underhållande kamp om silvermedaljen.

Robert Helling

Född: 18 november 1993.

Bor: Växjö.

Familj: Pappa Peter, mamma Lena och systern Sofia.

Yrke: Jobbar som försäljare – tidigare tre års studier på racinggymnasiet i Mjölby.

Tävlingsklass: Renault Clio Cup JTCC.

Team: Supercar Experience.

Klubb: KAK.

Hobby sid sidan om racingen: Träna på gym och hålla på med datorn.

Styrka som förare: Offensiv och taggad utan att göra dumma saker.

Främsta merit: Nordisk mästare i Formel Basic 2008, mästare i Radical Sweden 2011.

Hemsida: www.roberthelling.se.

Bilder.