Helling slog rekord och säkrade titeln i Clio Cup

Helling slog rekord och säkrade titeln i Clio Cup

Först slog han rekord med nio raka segrar.

Därefter säkrade han mästerskapstiteln i Clio Cup.

Robert Helling var föraren framför alla andra när årets näst sista deltävling i Clio Cup avgjordes på Solvalla.

– Nu är jag mogen för större uppgifter, sa segerherren som har siktet inställt på STCC kommande säsong.

Robert Helling åkte från hemmet i Växjö till Stockholm för att förverkliga två stora mål: Att bli först med mer än åtta raka segrar i klassen – och att säkra mästerskapstiteln innan finalen på Mantorp Park 19-20 september.

Rekordet säkrade han redan i lördagens första heat där han tog starten från pole position och därefter aldrig släppte någon nära.

Mästerskapstiteln säkrade han i dagens andra lopp där han överraskande nog missade starten, kom på efterkälken och fick nöja sig med andra plats bakom Janne Gustafsson.

– Jag hatar att komma tvåa, men självklart är jag glad över att ha säkrat titeln, sa Helling, som in i det sista försökte ta sig förbi Gustafsson och förlänga sin segersvit i mästerskapet.

– Jag var snabbare än Janne i kurvorna, men tappade 10-15 meter på honom på raksträckorna. Jag vet inte, men något galet var det med bilen.

Robert Helling debuterade i Clio Cup 2014 och blev då tvåa i mästerskapet bakom Andreas Wernersson. Den här säsongen kör Wernersson STCC och det är även dit den unge smålänningen siktar.

– Jag är redo för större uppgifter och hoppas verkligen få ihop ekonomin till deltagande i STCC 2015.

STCC blickar även Henric Skoog mot. Eskilstunasonen hade en liten chans att hålla liv i mästerskapet på Solvalla, men fick nöja sig med andra och tredje plats i racen vilket inte var tillräckligt. Med 50 poäng kvar att köra om är han 51 efter Helling.

– Jag gav verkligen allt här i dag, men det räckte inte mot Helling. Trots det är jag grymt nöjd med min insats. Jag var utanför pallen i mästerskapet i fjol, här i dag säkrade jag silvermedaljen i årets mästerskap, sa Skoog, som faktiskt stått på pallen efter alla utom två race hittills.

Janne Gustafsson var den förare som tog näst mest poäng på Solvalla. Förutom segern i det andra heatet – hans första i Clio Cup – var han trea bakom Helling och Skoog i det första. Den insatsen gjorde att han klättrade förbi Linda Johansson i mästerskapet och kopplade grepp på bronsmedaljen inför avslutningen på Mantorp Park.

Gustafsson trivdes uppenbarligen på Solvalla. Linda Johansson hade inte lika roligt. Hon blev sjua i det första heatet och tvingades bryta det andra. Sex poäng gör att hon är 25 poäng efter Gustafsson inför finalen.

Bakom ovan nämnda förare svarade Albin Wärnelöv för en stark insats på Solvalla genom att bli fyra i båda racen. Joakim Ahlberg gjorde också bra ifrån sig med två femteplatser.

Clio Cup JTCC, Solvalla, 6 september.

Race 1.

Johanna Jovér, KAK, bröt

Linda Johansson, MK Rimo, bröt

Matthias Johansson, Jämtlands MK, ej till start