Henric Skoog mästare i Clio Cup efter dramatisk avslutning

Henric Skoog mästare i Clio Cup efter dramatisk avslutning

Renault Clio Cup blev en nagelbitare ända till sista heatet. Andreas Wernersson vann även det andra racet på Ring Knutstorp men i och med att Skoog var tvåa vann han totalt med två poängs marginal.
– Det här framgången är det jag rankar högst i min karriär så här långt, sa en glad och lättad Skoog.

Lättad, för han medgav att lördagen var jobbig. Han skulle ”bara” gå in och bli sämst tvåa i båda heaten (under förutsättning att Wernersson vann). Och det lyckades han med.
– Det har varit en jäkla press hela dagen, den största press jag känt av. Men jag lyckades hålla mig kall och jag stolt över mig själv, sa Skoog.
Avslutningsheatet blev dock dramatiskt. Säkerhetsbilen kom ut med några få varv kvar och vid omstarten kände han flåset bakifrån. Samtidigt gjorde Wernersson allt för att hålla ned tempot för att ge förare bakom chansen att utmana Skoog.
– Jag trodde inte det skulle bli så tajt som det blev i andra heatet, sade Skoog.

Andreas Wernersson tog full pott under finalhelgen men det räckte inte.
– Jag har haft fördel i fart på slutet av säsongen. ”Henke” var snabb i början av året och då avgjorde han mästerskapet. Mitt misstag i Skövde blev avgörande, hade jag fått vettiga placeringar där hade jag vunnit. Den incidenten blev ödesdiger och det grämer mig lite, sa Wernersson och syftar på när han på uppvärmningsvarvet inför premiärloppet åkte in i muren och inte kunde starta.
Och han hade svårt att vara nöjd med att bli tvåa, trots en utmärkt avslutning på säsongen.
– Jag kan inte känna mig nöjd, jag ville vinna. Men det som känns bra är att jag i alla fall visat att jag är den snabbaste föraren. Men jag vill inte ta från ”Henke” något, han har inte gjort några misstag och är en värdig mästare, sa Wernersson.

Albin Wärnelöv blev trea totalt.
– Jag är sjukt nöjd att komma trea efter två säsonger i racing, det kan knappt bli bättre. Vi har haft lite problem i slutet av säsongen eftersom de andra blivit duktigare. Jag har inte riktigt kunnat fajtas med de bästa på slutet men i dag kändes det bra. Jag ser fram mot nästa säsong och ska försöka toppa det här men det blir svårt, sa han.
Wärnelöv var femma förra året och trea i år.
– Vi har en treårssatsning. Femma, trea och kanske etta nästa säsong, sa han med stora leendet.

Nykomlingen Nicklas Oscarsson blev fyra.
– En fantastisk säsong, Jag är riktigt, riktigt nöjd. Nu på slutet har vi kunnat utmana de bästa, sa han.

Kompletta resultat

Tabellställning