Marcus Annervi och Nicklas Oscarsson slåss om guldet i Renault Clio Cup

Knallhård final att vänta i Renault Clio Cup

Förutsättningarna kunde inte bli mer rafflande. Marcus Annervi leder Renault Clio Cup med en ynka poäng före Nicklas Oscarsson. Och det går inte heller att helt räkna bort snabbe finländaren Ilmari Korpivaara. Finalen på Ring Knutstorp blir en lördagsrysare.

Marcus Annervi 212 poäng, Nicklas Oscarsson 211 och Ilmari Korpivaara 184. Någon i den trion kommer att vinna Renault Clio Cup 2016.
Bäst form har Korpivaara med tre raka heatsegrar. Men han kan inte vinna av egen kraft.
— Skulle både jag och Marcus bryta första racet och Korpivaara vinner, ja då är han ju också med till sista racet, säger Nicklas Oscarsson men han tror ändå att fajten står mellan honom och Annervi. Den av dessa två som har den bästa helgen kommer med stor sannolikhet att vinna Clio Cup.
— Självklart vill jag vinna men det gäller att fokusera rätt och inte deppa ihop ifall jag blir tvåa, säger Oscarsson som inte var sig lik på Solvalla.
— Vi var fundersamma över var vi tappade tiden. En del låg hos mig, jag hade inte rätt självförtroende för att prestera. Men vi har också gått igenom bilen och vi hittade en del som bidrog till att vi tappade fart, säger han.

Hur tänker du taktiskt till finalen?
— Taktik… vi åker till Knutstorp för att göra vårt bästa och gör vi det vi kan — då vet vi att vi är snabbast.

"Guldet ska till Falkenberg"

Marcus Annervi låg lågt inför säsongen och han har legat lågt under säsongen. ”Vi är nöjda med att vi slåss i toppen”, har han sagt flera gånger. Men inför finalen är det andra tongångar.
— Guldet ska till Falkenberg, vi har kämpat hela säsongen och vi ska inte ge upp det här nu. Vi trimmar till allting lite extra till finalen, säger han.
Förra säsongen missade han JSM-guldet med fyra poäng. Och första säsongen i Clio Cup är han åter med och slåss om den finaste medaljen ända in i kaklet.
— Det vore surt att missa igen med så små marginaler.

Vad är din förklaring till att ni slåss om segern redan första säsongen?
— Vi har varit jäkligt noga i vårt arbete, både före, under och efter tävlingarna. En annan del är att vi inte satt press på oss själva och att vi haft roligt och varit stabila poängplockare.

Hur tänker du taktiskt inför finalen, kommer du ha koll på Nicklas?
— Jag kommer inte att tänka alls på honom, han får köra sitt race. Men jag kommer självklart inte att riskera någonting om han ligger efter mig.

Korpivaara går "all in"

Ilmari Korpivaara åker också till Knutstorp med målet att vinna.
—Jag går ”all in” och kör för titeln. Jag har haft bra fart under säsongen och på slutet har vi även gjort bra resultat, säger finländaren.

Fördel Jern

Även i JSM-klassen är det öppet om guldet, men det är stor fördel för Joel Jern. Han har samlat 252 poäng, 33 fler än Julius ”Julle” Ljungdahl på andra plats.

STCC Anderstorp, Foto: Daniel Ahlgren - STCC

Nicklas Oscarsson
Ålder: 18 år
Bor: Trångsund
Klubb: KAK
Team: TeamA/Brovallen Design
Tävlingsbil: Renault Clio
Racesegrar 2016: Fyra
Pallplatser 2016: Åtta

Två snabba till Nicklas Oscarsson:

Vilka egenskaper har Marcus Annervi som du skulle vilja ha?
— Han är otroligt snabb i starterna, han plockar oftast flera placeringar direkt.

Varför vinner du Renault Clio Cup 2016?
— Om vi presterar på topp är vi snabbast.

STCC Falkenberg. Foto: Jerry Karlgren

Marcus Annervi
Ålder: 20 år
Bor: Falkenberg
Klubb: Falkenbergs MK
Team: Rent A Wreck racing
Tävlingsbil: Renault Clio
Racesegrar 2016: Fyra
Pallplatser 2016: Nio

Två snabba till Marcus Annervi:

Vilka egenskaper har Nicklas Oscarsson som du skulle vilja ha?
— Han är duktig på att snabbt hitta farten i tester och kval.

Varför vinner du Renault Clio Cup 2016?
— Därför att vi är stabila och alltid tar mycket poäng. Knutstorp är också en bana jag trivs väldigt bra på.

Tidsschema finalen, Knutstorp

Torsdag 22 september