Nicklas Oscarsson kraschade våldsamt i Falkenberg. Men nu har en ny bil och han laddar för att jaga ikapp Marcus Annervi.

Nicklas Oscarsson: ”Det känns som en seger att vi kan fullfölja säsongen”

Det har gått snart sju veckor sedan Nicklas Oscarsson totalkvaddade sin bil i Falkenberg. Men till helgens deltävling på Alastaro-banan i Finland är 17-åringen från Trångsund tillbaka i Renault Clio Cup, i en ny bil.
– Det känns som en seger att vi kan fullfölja säsongen, säger Oscarsson.

Nicklas Oscarsson blev offer för en tuff kamp mellan två andra förare i Falkenberg och helt oförskyllt fick han betala ett högt pris. En totalkvaddad bil är förstås ett hårt slag.
– En stor del av budgeten försvann i kraschen. Vi hade planer på att köra fler internationella race men det får vi nog stryka nu, säger han.

Fysiskt klarade han sig bra och jakten efter en ny bil drog igång direkt efter Falkenberg.
– Vi kollade på olika bilar både i Sverige och utomlands. Efter vi fick hem bilen har vi gått igenom allting i den och två veckor efter kraschen körde jag igen när vi testade på Mantorp, berättar han.

Hur kändes det?
– Jag funderade innan hur det skulle kännas, men det var inga problem. Jag kände mig snabbt bekväm i bilen.

Nicklas Oscarsson är tacksam och glad över allt stöd han fått efter kraschen.
– Jättemånga har hört av sig och mina samarbetspartners har ställt upp på ett fantastiskt sätt. Det var ju en händelserik krasch som många har sett och uppmärksammat.

Men kraschen var inte den enda olyckan han råkat ut för i sommar. Två dagar efter Falkenberg var han på sin arbetsplats och fick en 100 kilo tung glasskiva över sig.
– Ja, det blev ett besök på akuten där de fick plocka glasskärvor från kroppen…

Nicklas Oscarsson inledde säsongen starkt med tre segrar på de fyra första heaten. Men på slutet är det Marcus Annervi som dominerat, Falkenbergsföraren har fyra heatsegrar i rad och leder totalt, 24 poäng före Oscarsson.
– ”Mackan” är stabil och kommer alltid i mål. Mitt fokus ligger på att ta race för race med målet att vinna varje gång. Tar jag fyra raka heatsegrar är jag förbi honom, säger Oscarsson.

Alastaro-banan blir en ny erfarenhet för Nicklas Oscarsson.
– Det verkar vara en snabb och bred bana av internationell karaktär. En av mina starka sidor som racerförare att jag brukar snabbt hitta rätt på nya banor.

Värt att veta inför Alastaro

• Alastaro Circuit ligger strax utanför Virttaa, en ort som ligger cirka 70 kilometer nordost om Åbo. Banan är 3000 meter lång.
  • En ny förare ansluter till serien. Det handlar om 21-årige finländaren Aarni Salminen. Vi hälsar Aarni och Salminen Racing välkomna till Renault Clio Cup. Tervetuloa, Aarni!
  • Det är flera fajter i tabellen. Toppfajten mellan Annervi och Oscarsson, förstås. Men det är även en intressant kamp om tredjeplatsen mellan Albin Wärnelöv, Ilmari Korpivaara och även Anders Gustavsson.
    Tabellen inför Alastaro, topp fem
    1. Marcus Annervi, 168 poäng
    2. Nicklas Oscarsson, 144
    3. Albin Wärnelöv, 100
    4. Ilmari Korpivaara, 88
    5. Anders Gustavsson, 75
  • I JSM-klassen är det stenhård kamp om förstaplatsen. Joel Jern leder med fyra poäng för Julius ”Julle” Ljungdahl.

Tidsschema Clio Cup Alastaro 26-27 augusti

Fredag 26 augusti