Nya Master Z.E.

NU UTÖKAR RENAULT SITT TRANSPORTBILSPROGRAM MED EL-VERSIONEN AV NYA MASTER I SVERIGE

Nya Master lanserades i slutet av 2019 i Sverige och nu lanseras den elektrifierade modellen Nya Master ZE, perfekt för ”sista-milen”-leveranser som erbjuder helt utsläppsfria transporter. Pris från 545.900:- (ex moms)

Nya Master Z.E. utökar elektrifieringen i Renaults lätta transportbilsprogram, vilket är helt i linje med företagets framtida strategi där 100% av transport-bilarna kommer att vara elektrifierade. Modellen lämpar sig speciellt för dagliga leveranser sista milen in i staden eftersom räckvidden är ca 120 km i verklig körning. Nya Master Z.E. har alla skräddarsydda lösningar som erbjuds av Renault Pro+, ledande inom lätta transportbilar i Europa, och ett märke som är helt dedikerade till professionella yrkesförare och hantverkare.

Renault befäste sin position på transportbilsmarknaden genom uppgraderingen av de lätta transportbilarna med förbättrad design, uppkoppling och specialfunktioner som lanserades 2019.

Elbilsvarianten av Master kommer med samma nya uppdaterade front och interiör som ”vanliga” Master. Kupén har fått bättre upplevd kvalitet såväl funktionsmässigt som praktiskt, med krominlägg, ny klädsel och en förarmiljö utrustad med ett mobilt kontor. Nya Master Z.E. som är Renaults fjärde elektrifierade fordon, ingick i koncernens transportbilsprogram redan 2017 och är nu aktuell även för Sverige.

Äntligen kan vi med stolthet introducera ytterligare en elbil på transportbilsmarknaden, Master Z.E., som kommer att finnas i inte mindre än 13 olika versioner av skåp eller chassi. Det här är ett led mot en grönare omställning och nästa steg in i elektrifieringsresan på transportbilsmarknaden där Renault är en av de största på marknaden. Intresset från våra företagskunder är stort och vi har bilar som testas i olika transportsammanhang just nu säger Thomas Holm, Sverigechef Renault Nordic AB

Master Z.E. går att få i tretton olika varianter, allt från skåp med en lastvolym mellan 8-13 m3 till rena chassin för påbyggnationer. Master Z.E. finns även med två olika totalvikter, 3.100 kg respektive 3.500 kg, allt för att kunna optimera lastvikt och räckvidd efter kundens behov.

Nya Master Z.E. är utrustad med 57kW/76 hk R75 el-motor med hög energieffektivitet. Motorn som är testad på personelbilen ZOE och lätta transportbilen Kangoo Z.E., gör Master Z.E. perfekt för användning både i city och utanför staden. Master Z.E’s maxhastighet är 100 km/h (80 km/h) för fordon med en totalvikt på 3 500 kg). Aktivering av Eco Mode ger längre räckvidd genom att begränsa motorns prestanda - långsammare acceleration, maximal hastighet begränsad till 80 km/h.

Versioner

• 7 skåpbilar erbjuds från 8 m3 till 13 m3: L1H1, L1H2, L2H2, L3H2
  • 4 chassiplattor: upp till 22 m3 beroende på byggnation: L2H1, L3H1
  • 2 chassi: L2H2, L3H2

Teknisk specifikation

• Totalvikt: 3100 kg och 3500 kg
  • Lastvikt: upp till 1128 kg (beroende på tillval och version)
  • R75 motor: 57 kW – 225 Nm
  • Max hastighet: 100 km/h (3.100 kg/ 80 km/h (3.500 kg)
  • Räckvidd: 118 km (WLTP)

Batteri: 33 kWh

Master Z.E. är försedd med nya generationens 33kWh “Z.E. 33”-batteri med optimerad elektronisk hantering. Batteriet kombinerar expertkunskapen från Renault och LG Chem för att optimera energitätheten. Man har inte gjort avkall på tillförlitlighet, säkerhet eller lastutrymme vid denna uppgradering. Batteriladdning 0% - 100 % på 6 timmar (7,4 kW laddning)

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.