Nya Renault Master med 40 mils räckvidd

Nya Renault Master avtäckt på Solutrans-mässan i Lyon

Renault presenterar helt nya Master på Solutrans, en mässa i franska Lyon, dedikerad transport och stadsmobilitet. Nya Renault Master E-tech Electric kommer med en räckvidd på 410 km (WLTP). Förutom nya Master finns hela lätta transportbilssortimentet representerat, alla med Renaults nya identitet och logotype.

Strömlinjeformad design

Nya Master är den fjärde generationen som lanseras och med sin strömlinjeformade design, nya starka personlighet och iögonfallande utseende kommer den skriva nästa kapitel i modellens framgångsrika historia.

För att kunna erbjuda bästa möjliga effekt i sin klass oavsett energikälla har nya Master designats som en Aerovan; strömlinjeformad in i minsta detalj. Proportionerna finjusterades noggrant för att uppnå rätt balans för varje karosstyp. Det extraordinära arbetet som lades ner på den helt nya Renault Masters aerodynamik placerar dess effektivitet i toppen av sin klass, oavsett energiform. Dess Scx är över 20% lägre och avsevärt under den föregående generationen och alla nuvarande konkurrenter. De skarpare aerodynamiska egenskaperna har också förbättrat den akustiska komforten i förarutrymmet. Allt detta arbete har förbättrat effektiviteten på mycket verkliga sätt. Nya Renault Masters CO2-utsläpp är 39 g/km lägre och nu under 200 g/km-markeringen. Dess imponerande aerodynamik minskar också förbrukningen avsevärt i de elektriska versionerna med en förbättring på 20% jämfört med den nuvarande Master.

Kvalitet och hållbarhet

Nya Master utstrålar också pålitlighet, hållbarhet och säkerhet. Fronten är robust med Renaults nya logotyp integrerad i grillen samt extra stora C-formade full-LED-strålkastare. En U-formad infällning under grillen går att få antingen i svart eller i samma färg som karossen.

Stort arbete har lagts på upplevd kvalitet och hållbarhet. Att varje sidopanel t ex är en enda del bidrar till en solid look – särskilt i de längre versionerna – och har konstruerats med extra styvhet så de inte deformeras. Upplevelsen av kvalitet i lastutrymmet är också högre, ända ner till avfasningen, förstärkningarna och andra detaljer.

Drivlinor

Den nya multienergi-plattformen täcker alla olika behov av drivlinor: Blue dCi-motorer på 105 - 170 hk som sänker CO2 utsläpp och förbrukning avsevärt, 96 eller 105 kW elmotorer och 40 eller 87 kWh batterier som ger en räckvidd på 410 km WLTP plus en vätgas-version. En ny 9-växlad växellåda erbjuder ökad komfort.

Nya Master E-tech Electric har möjligheter att ladda via fordonsnätet (V2G) vilket syftar på en teknologi som möjliggör att elbilar kan fungera som en strömkälla för externa enheter. Med V2L-tekniken kan elbilar och andra elektriska fordon använda sitt batteri för att förse andra elektroniska enheter i hushållet eller ladda andra fordon.

Förarassistanssystem

I nya Master finns ett stilrent och högteknologiskt mobilt kontor där skrivbordet är vänt mot föraren för extra bekvämlighet och ergonomi, plus upp till 135 liter förvaringsutrymme.

Nya Master innehåller tjugo förarassistanssystem som ger optimal säkerhet och ett innovativt dynamiskt bromssystem som ökar effektiviteten oavsett hur tungt lastad transportbilen är, vilket halverar bromstiden och förbättrar förarens bekvämlighet.

Teknik

OpenR Link multimedia-system med en 10-tums skärm, trådlös kompatibilitet med Android Auto och Apple CarPlay, samt fjärranslutning för fordon via My Renault-appen. Det avancerade OpenR Link-systemet inkluderar Googles inbyggda funktioner med över 50 appar från Google Play, HD Google Maps-navigering och naturlig röstinteraktion med Google Assistant. Dessutom finns olika andra anslutna tjänster och möjligheten att välja trådlös smartphoneladdare som tillval.

"Vårt mål med den helt nya Renault Master var att komma så nära vi kunde den ideala skåpbilen. Handlare, entreprenörer och vagnparksförvaltare kommer att se ett verkligt steg framåt, ett fordon som finns där för dem när de behöver det, för att maximera sin produktivitet. En skåpbil de kan luta sig mot för sitt arbete, dag ut och dag in, vilken typ av energi de än väljer.” Hélène Carvalho, Renault Master produktprogramchef

Den helt nya Renault Master i sina el-versioner kommer med flera exklusiva funktioner som ger en användarupplevelse som liknar den på en smartphone. Detta kommer att göra övergången till elektrisk mobilitet enklare än någonsin. Google Maps tar hänsyn till förarens preferenser och optimerar resvägar därefter.

Ny nivå på lätta transportbilar

Den helt nya Renault Master kommer att lanseras i ett komplett sortiment som täcker alla professionella behov. Nya Master lanseras i 20 olika chassis-utföranden med lastutrymmen på 11 - 22 kubikmeter, med en 40 mm bredare öppning vid den skjutbara sidodörren och 100 mm längre lastutrymmen – de längsta i kategorin. Dess ökade lastkapacitet, längd, bredd och volym gör den till den idealiska lätta transportbilen och omdefinierar bekvämligheten i sin klass.

Den kortare hjulbasen och omkonstruerade främre axeln ger mycket bra manövrerbarhet, inklusive 1,5 meters kortare svängradie. Nya Renault Master tar stadskörning till nya höjder av bekvämlighet. Kunden kan även välja en L3-version för stadskörning (L2 är bas-bilen, L3 finns med fram- och bakhjulsdrift, och L4 har bakhjulsdrift).

Nästa generations lätta transportbilar erbjuder större lastkapacitet, med upp till 4 ton för framhjulsdrivna modeller, och lastutrymmen på 11 till 22 kubikmeter för både fram- och bakhjulsdrivna versioner. Dessutom erbjuder de störst lastbredd och längd i sin klass.

Nya Master E-tech Electric har 1,6 tons lastvikt och 2,5 tons dragvikt.

Precis som med alla elbilar i sortimentet inkluderas nya Master E-tech Electric i Renaults "Human First"-program, som är utformat för att hjälpa räddningsteam vid ingripande på fordonet efter en olycka.

Renault har sålt över 3 miljoner Master vans sedan 1980 och har tillverkat dem i Batilly, östra Frankrike, sedan starten. Modellens rika historia och framgång under dessa över 40 år och tre generationer har rankat den som en långvarig ledare i sin kategori i Europa. Renault Master är på väg i mer än 50 länder, inklusive flera i Sydamerika sedan 1990.

Nya Renault Master, som kommer att finnas tillgänglig från våren 2024, är utformad för längre räckvidd, lasta mer och kosta mindre.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/