Nya Master E-TECH Electric 52 kWh med 20 mils räckvidd

Nya Renault Master E-TECH Electric 52 kWh orderöppnas i svensk Renaulthandel

Renaults elbiltransportbil, helt nya Master E-TECH Electric har uppdaterats med ett helt nytt batteri på 52 kWh och därmed ökat räckvidden upp till cirka 20 mil WLTP.  Nu är det möjligt att lägga order på el-transportbilen i svensk Renaulthandel. Priser från 524 900 kr. Premiärvisas i Sverige i augusti.

Designmässigt är det inga förändringar på Nya Master E-TECH Electric. Den har samma uppdaterade front, nya interiör och innovativa funktioner i kupén som versionerna med förbränningsmotor.

Master E-TECH Electric kommer att finnas i 11 versioner (i stället för de ursprungliga sex), med ett urval av tre olika längder och tre olika höjder, tillgängliga i 3.1t och 3.5t när beställningarna öppnar. Den helelektriska versionen har samma lastutrymme som sin motsvarighet med förbränningsmotor med en av de största lagringsvolymerna i sin kategori.

Skåpbilens Eco-läge – som begränsar maximal effekt och hastighet – i kombination med däck med lågt rullmotstånd säkerställer maximal räckvidd och maximal körkomfort. Den hydraulisk bromsningen assisteras av ett ARB-system (Adaptive Regenerative Brake System), som maximerar mängden återvunnen energi oavsett vald bromsregim.

Två typer av batteriladdning finns:

• En enfas 7,4 kW AC-laddare, lämplig för alla typer av hushållsladdning.
  • En 22 kW DC-laddare för accelererad laddning vid offentliga laddningsstationer, som ger 5 mils räckvidd (WLTP-cykel) på 45 minuter.

Nya 52kWh Master E-TECH Electric har den energieffektiva elmotorn med en effekt på 57 kW (motsvarande 76 hk). Den är idealisk för körning på både stads- och stadsnära vägar med stor flexibilitet.

Nya Master E-TECH Electric 52 kWh innovativa funktioner i kupén

• ”One touch” - flygplansbord ovanför handskfacket som skjuts ut med en enkel knuff som ger:
  • Plats för ev lunchlådan utrustat med en stor central kopphållare
  • En stor 10,5L "Easy Life" - förvaringslåda för enkel åtkomst
  • Induktionsladdare för smartphone
  • En dockningsstation för en digital surfplatta i mitten av instrumentbrädan
  • R-link Evolution infotainmentsystem

Förarassistanssystem

Med tillval som t.ex. filbytesvarning, bakre parkeringsassistans och backkamera har den helt nya 52 kWh Master E-TECH Electric också det senaste inom förarassistanssystemen:

• Främre parkeringsassistans
  • Bakre parkeringsassistans
  • Backkamera
  • Digital backspegel med en kameradisplay på vindrutans övre del som ger en optimal bakåtriktad vy bakåt och med lång räckvidd
  • Sidvindsassistands (standard) som aktiveras över 70 km/h och korrigerar upp till 50 % av fordonets avvikelse i sidled under extrema körförhållanden
  • Automatiska lampor och torkare (standard)
  • Aktivt nödbromssystem (AEBS), aktivt på stadsvägar och motorvägar.
  • Varning för körfältsavvikelse

Transportbilsdagen 26 augusti

Planen är att visa Nya Master E-tech Electric 52 kWh i Renaults monter på Transportbilsdagen den 26 augusti på Solvalla tillsammans med Nya Kangoo E-TECH Electric.

Nya Master E-TECH Electric - tekniska fakta:

Renault Master E-Tech

3 år

Batterigaranti

8 år / 160 000 km

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/