Nya Megane R.S. Trophy

Nya Renault MEGANE R.S. TROPHY – mer teknik, mer prestanda

Nu kan sportbilsälskare se fram emot NYA MEGANE R.S TROPHY med mer prestanda och sportigare design. Svensk lansering hösten 2018.

Trophy-tillägget såg dagens ljus redan 2005 då första generationens MEGANE R.S. lanserades. Sedan dess har Trophy varit likställt med kompromisslös prestanda.

I Nya MEGANE R.S. TROPHY har 1.8 liters turbomotorn från MEGANE R.S. uppdaterats för att ge en effekt på 300 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 420 Nm. Effektökningen uppnås genom förändringar av framförallt turboaggregatet och avgassystemet. Kunden kan välja mellan en manuell växellåda eller en automatiskt dubbelkopplingslåda (EDC) precis som på MEGANE R.S.

Som standard är Trophy utrustad med Cup-chassi samt en mekanisk Torsen®-differential för optimalt drivgrepp och balans. Bromsskivorna fram är tillverkade i bi-material med en blandning av stål och aluminium för sänkt vikt och förbättrad prestanda. Trots prestandauppgraderingarna är Nya MEGANE R.S. TROPHY mycket bra även i vardagskörning.

Precis som MEGANE R.S., är Trophy versionen utrustad med:

• Stötdämpare med hydrauliska kompressionsstopp för ökad komfort och grepp
  • 4Control fyrhjulsstyrning för optimerad svängradie respektive förbättrad högfartskurvtagning
  • Multi-sense körprogramsväljare
  • R.S. Vision högprestanda ljus-system
  • R.S. Monitor telemetrissystem som tillåter data övervakning och loggning under körning

Svensk lansering av MEGANE R.S. TROPHY sker under hösten 2018.

Kort om Nya MEGANE R.S. TROPHY

Motor:

• 1.8 liters turbomotor med en maximal effekt på 300 hästkrafter och ett vridmoment på 420 Nm (EDC) eller 400 Nm (manuell)
  • Valbart mellan två typer av sexväxlade lådor, manuell växellåda eller EDC (dubbelkopplingslåda som ger +20 Nm i vridmoment)
  • Turboaggregatet är uppdaterat med keramiska kullager
  • Avgassystemet utrustas med mekanisk klaffstyrning för en justerbar ljudkuliss
  • Avgasnorm Euro 6dTemp med partikelfilter

Chassi:

• 4Control fyrhjulsstyrning som standard
  • Stötdämpare med hydrauliska kompressionsstopp
  • Trophy-versionen är standardutrustad med Cup-chassit som ger en fastare chassisättning ( 25 % fastare dämpare, 30 % fastare fjädrar, 10 % fastare krängningshämmare). Cup-chassit innebär också en mekanisk Torsen®-differential för optimalt drivgrepp.
  • Bromssystemet är uppgraderat med bi-materialskivor fram som är konstruerade med en kombination av stål och aluminium för maximal prestanda och optimerad kylning samtidigt som vikten sänks med 1.8 kg per sida.
  • 19” Aluminiumfälgar ”Jerez” med Bridgestone S001 däck som standard för optimerat väggrepp
  • Under 2019 lanseras ett nytt fälgalternativ med lättviktsfälgen ”Fuji”. Dessa fälgar reducerar vikten med 2 kg per hjul och är skodda med Bridgestone S007 prestandadäck

Design:

• Tillgänglig i den ikoniska R.S. lackeringen gul “Sirius” (samt övriga lackfärger i R.S.-programmet)
  • Trophy dekal på F1-inspirerade främre diffusorn
  • Recaro® skalstolar klädda i Alcantara® som tillåter en 20 mm lägre sittposition än standardsportstolarna
  • 19” Trophyspecifika aluminiumfälgar ”Jerez” inspirerade av tävlingsbilen R.S.01 som gjorde sin debut på Jerez-banan

"Jag har varit delaktig i utvecklingen av MEGANE R.S. sedan förra året och det är kul att R.S.-familjen nu växer med en ännu sportigare version! Varje detalj på Nya MEGANE R.S. TROPHY förbättrar prestandan och känslan. Ökad effekt och mer väggrepp från däcken är uppenbara fördelar tillsammans med kraftigare bromssystem. Känslan i de nya stolarna var också toppen och de ger ett utmärkt stöd vid sportigare körning."

Nico Hülkenberg, Renault Sport Formula One Team förare och Renault Sport ambassadör

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.