Pallsäker Johansson jagar täten i Formel Renault 1,6

Pallsäker Johansson jagar täten i Formel Renault 1,6

Erik Johansson har stått på pallen efter åtta av de nio race som hittills avgjorts i nya Formel Renault 1,6.

Kommande veckoslut, när STCC gästar Östersund, hoppas han på nya framgångar.

– Att vara först över mållinjen är alltid målet, konstaterar 16-åringen från Gnosjö i Småland.

Två segrar, en andraplats och fem tredjeplaceringar. Erik Johansson, som tävlar för Team Tidö, har onekligen lyckats bra i Formel Renault 1,6.

Enda plumpen i protokollet är det andra racet i premiären på Ring Knutstorp. Där dömdes Johansson för tjuvstart och blev diskvalificerad i ledning då han och teamet missuppfattade när han var tvungen att gå i depå för att ta sitt straff. De trodde att han kunde stanna ute i tre varv, nya regeln sa två.

– Självklart grämer det där mig fortfarande. Jag hade lite problem med kopplingen och rullade lite i starten, men det var det andra som också gjorde, säger Erik som inför Airport Race Östersund är 36 poäng efter mästerskapsledande estländaren Martin Rump i tabellen.

Om det inte varit för tjuvstarten i Skåne kunde avståndet ha varit fyra poäng.

– Men 36 poäng är inte mycket i de här sammanhangen. Det kan vända snabbt.

Martin Rump hade en bra helg på Kinnekulle Ring senast med två segrar och en andraplats. Erik Johansson noterades för tre raka tredjeplatser.

– Vi missade lite med inställningarna på bilen för att kunna vinna på Kinnekulle. I Östersund är målet att stå överst på pallen igen.

Han gjorde det dubbelt på Falkenberg där han också var snabbast i kvalet. Kapaciteten finns – inget snack om saken.

Flygplatsbanan på Frösön utanför Östersund är en ny bekantskap för samtliga förare i klassen.

– En snabb bana med en lång raka och några tajta kurvor. Jag tror att den kommer att passa mig bra, säger Erik, som inte räds regn, vilket SMHI förutspått för Frönsön på lördag.

– På Kinnekulle körde jag bilen i regn för första gången. Det tog några varv att vänja sig, men blir det nederbörd i Östersund känner jag mig betydligt säkrade på vått underlag nu än jag gjorde innan förra deltävlingen, säger han.

Att ta in poäng på Martin Rump är ett givet mål för Erik Johansson inför tävlingen i Jämtland. Att hålla undan för Kimmy Larsson och Lukas Sundahl är ett annat.

Larsson skuggar bara en poäng bakom, men har inte visat bästa form i de senaste tävlingarna. Faktum är att Larsson inte stått på pallen sedan han vann i Estland i den andra deltävlingen.

Betydligt formstarkare har Lukas Sundahl från Växjö varit. Fyra pallplatser (två segrar och lika många andraplatser) i de fem senaste racen säger det mesta. Dessutom fick Sundahl med sig en tredjeplats hem från helgens deltävling i Formel Renault 1,6 NEZ Junior i holländska Assen.

Tidsschema Formel Renault 1,6

Östersund 9-10 augusti.

Fredag 9 augusti

Kl 15.00: Fri träning

Kl 19.00: Kval

Lördag 10 augusti

Kl 09.20: Race 1.

Kl 13.05: Race 2.

Bilder.

Erik Johansson 01.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Det blev dubbla segrar för Erik Johansson (bilden) i Falkenberg. I Östersund hoppas han på en önskerepris för att ta in på mästerskapsledande Martin Rump.

Erik Johansson 02.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Här är den formstarkaste trion i Formel Renault 1,6 inför deltävlingen i Östersund. Fr.v: Lukas Sundahl, Erik Johansson och Martin Rump.

Erik Johansson 03.jpg

Foto: Renault/Tony Welam

Svart och guld är Team Tidös färger. Erik Johansson representerar teamet med den äran i Formel Renault 1,6.

Läs mer om Formel Renault 1,6 på: www.motorsport.renault.se

Kategorier

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.