Renault 5 firar 50-årsjubileum på Retromobile Autoshow

Renault 5 firar 50-årsjubileum på Retromobile Autoshow

Renault firar 50-årsjubileum för Renault 5 på Retromobile Autoshow i Paris, en bilmässa för de som älskar klassiska fordon och veteranbilar, och som spänner från förr till modern tid när det gäller allt på hjul. Mässan pågår från 16 - 20 mars.

Hela året kommer vara fyllt av olika slags firande för Renault 5, som är en milstolpe i företagets historia eftersom modellen satt sin prägel på varumärket, företaget och en era.

Renaults monter på Retromobile 2022 är helt tillägnad att hylla den legendariska ikonen. Planlösningen återspeglar R5-logotypen som gjordes för 50-årsjubileet. Den 820 m2stora montern rymmer tolv originalmodeller av Renault 5. Bilarna kommer från Renault Classic-kollektionen och tar besökarna på en resa genom historien om Renault 5. En av bilarna är Renault 5 Electric, som lanserades våren 1972. Cirka 100 elbilar av modellen Renault 5 tillverkades. Räckvidden var 60 km.

Motorsport har alltid varit en del av Renaults historia. Renault 5 är inget undantag, med sina sport- och racingmodeller som lyfter designen till en ikon. Ett urval av legendariska modeller visas på mässan.

Som en dialog mellan det förflutna och framtiden står Renault 5 Prototype och 1974 Renault 5 Electric mitt emot varandra. Det här är första gången allmänheten i Frankrike får möjlighet att upptäcka Renaults kommande, lilla, klargula Renault 5 elbil. Det är 50 år mellan bilarna som står på mässan, en från 1974 och prototypen som ska lanseras 2024.

Designen på prototypen är hämtad från den ursprungliga R5:an men har omarbetats för att dölja moderna funktioner, som huvventilen som nu döljer laddningsuttaget, bakljusen som har aerodynamiska bafflar och dimljus på främre stötfångaren som ersatts med LED-ljus.

Allt från batteri till drivlina och den nya CMF-BEV-plattformen – den mest konkurrenskraftiga kompakta el-plattformen på marknaden – kommer tillverkas inom Renault Electricity-navet.

Försäljningen av den kommande Renault 5 på el börjar 2024. Den ska tillverkas på Douai-fabriken i Frankrike.

OM RENAULT
Renault, ett historiskt varumärke inom mobilitet och pionjärer inom elfordon i Europa, har alltid utvecklat innovativa fordon. Med den strategiska planen ”Renaulution” har Renault påbörjat en ambitiös och värdeskapande förändring som går mot ett mer konkurrenskraftigt, balanserat och elektrifierat produktsortiment . Ambitionen är att tillföra modernitet och innovation inom teknik-, energi- och mobilitetstjänster i bilindustrin nu och i framtiden.

Renault Nordic AB är det lokala dotterbolaget som distribuerar företagets produkter och tjänster i Sverige genom sitt nätverk av utvalda återförsäljare. Som ett av de första volymmärkena som erbjuder ett sortiment av elbilar på den svenska marknaden fortsätter Renault Nordic att driva innovation med ”Renaulution”planen i centrum för sin strategi.