Renault5 Turbo 3E

RENAULT5 TURBO 3E - FÖDD TILL DRIFTING

R5 Turbo 3E är en spektakulär, helelektrisk konceptbil designad för drifting och en hyllning till 50-årsjubilaren Renault 5.  Konceptbilen kommer bland annat visas upp på bilsalongen i Paris från den 17 oktober.

Renault håller vad de lovar. Under 2022 har man firat märkets mest framstående ikon, R5, ordentligt.

Efter att ha deltagit i Rallye Monte-Carlo Historique, Rétromobile Motor Show, Le Mans Classic samt avslöjat sin Renault 5 Diamant konceptbil arrangeras en världspremiär av R5 Turbo 3E på Chantilly Arts & Elegance 2022-tävlingen den 25 september.

Detta 100% koncept är en hyllning också till de mest berömda sportversionerna av R5; Renault 5 Turbo och Turbo 2. Bilen har fått namnet R5 TURBO 3E (3 efter Turbo 2 och E för el).

R5 Turbo 3E är tillsammans med Renault 5 Prototype ett exempel på märkets elektriska återfödelse av sina historiska flaggskepp.

Denna tolkning av Renault 5 Turbo2 är medvetet extravagant och prestandan är i toppklass. Bilen visas upp på Chantilly Arts&Elegance som en perfekt blandning av framtidens bil och fashion. Under paraden kommer föraren av R5 Turbo 3E bära kostymer skapade av La Fameuse, en modedesigner som gjort sig ett namn genom att förvandla befintliga plagg till unika, sportiga och samtidigt stilrena kläder. Kostymerna bär Renaults historiska logotyper och färger i ny tappning.

En högpresterande bil född för drifting

R5 TURBO 3E är konstruerad för prestanda och bankörning, en ren drifter, helelektrisk och bakhjulsdriven. Liksom sin ikoniska föregångare är den tvåsitsig. Drivlinan är placerad där bak, två elmotorer, med batterierna i mitten under golvet.

R5 TURBO 3E är byggd på ett rörformigt chassi, skyddat av en platt bas och avskärmat av krängningshämmare godkända av Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). Motorn har 280 kW (eq. 380 hk) total effekt och 700 Nm omedelbart tillgängligt vridmoment.

Denna nya generation av R5 Turbo 2 gör 100 meter på endast 3. 5 sekunder (3. 9 sekunder i Drift-läge) och når en toppfart på 200 km/h. Dess 42 kWh batteri har gott om kapacitet för många varv på banan eller rasande gymkhana. I driftingläget har bilen 50-plus styrvinkel för att lättare undvika hinder.

För att kunna spela in bilens prestationer kommer R5 TURBO 3E med flera monteringsfästen för kameror inuti och utanför - perfekta för att fånga de bästa bilderna av bilen drifting-förmåga.

Design

Briefen till designteamet löd: "Ett konstverk med överdrivna linjer, inspirerat av tv-spelsvärlden och med hintar till Renault 5 och Renault 5 Turbo, exteriört och interiört”

Och resultatet är spektakulärt! Motorhuven, dörrarna och sittbrunnen har samma form som sina föregångare – men den här gången är karossen gjord av kolfiber. Den har också en ny version av Turbo 2: s ikoniska luftinsläpp på bakskärmarna. Den är 2 meter bred (25 cm mer än sin föregångare), 4 meter lång och ca 1,3 meter hög. Den enorma bakspoiler som gör att bilen greppar tag i marken även under vildaste drifting.

De stora luftintagen på R5 TURBO 3E:s främre stötfångare kyler motorn och lägger till downforce. De tre vertikala sektionerna påminner direkt om Renault 5 Turbo 2:s stötfångare. De fyrkantiga dimljusen ser mycket ut som "back in the days" – men nu finns det fyra stycken och var och en innehåller 16 lysdioder.

Det finns också rosa, blå och gula LED-remsor fram och bak, som blinkar när bilen driver, vilket ger en videospelkänsla från 1980- och 1990-talet. Slutligen är plexiglasfönstren rosa och en klistermärke med texten "La vie en rose" på den bakre vänstra.

Bilen är motsatsen till nostalgisk, den är modern. Till exempel rymmer luftinsläppen på motorhuven – en blinkning till Renault 5 Turbo 2 – till batteriladdningsuttaget. Och de genomskinliga delarna gör det möjligt att titta in i konceptbilens el-mekanism.

Interiört är R5 TURBO 3E-showbilen nutida och en känsla i kombination med motorsport, videospel och naturligtvis Renault 5 och Renault 5 Turbo 2-ikonerna.

Kolfiberstolar, säkerhetsbälte och ratt är resultatet av ett samarbete med Sabelt[1]. Handbromsspaken – en stöttepelare för drifterbilen – placerad mitt på mittkonsolen är "popgul". Samma gula färg sammanflätas med rosa för att ge gnista till den grå och svarta tartanen – skottsrutigt tyg - på sätena och instrumentbrädan. Tartanen ger i sin tur en visuell effekt baserad på Renault-logotypen. Det finns också en logotyp - som tänds den här gången - på rattnavet. Alla dessa färgglada detaljer står också i kontrast till det svarta golvet av kork och Alcantara som kantar toppen av instrumentbrädan och dörrpanelerna.

10 digitala skärmar är placerade på R5 TURBO 3E: sinstrumentbräda. De fungerar som widgets, och ser ut som Pixel Art[2]och Glitch Art [3]och verkar ha hoppat fram från historien. För att starta bilen måste föraren trycka på knappen "Free play" på mittkonsolen. På samma sätt har de olika körlägena bytt namn till "Turbo" (för drifting), "Track invader" (för att spela), "Donut" (för 360° spins) och så vidare.

En sista ”touch” som visar att R5 Turbo 3E inte tar sig själv på för stort allvar är en nallebjörn som heter Drifty. Där för att få förare och passagerare att koppla av när de överväldigas av konceptbilens muskler.

ETT VERKLIGT OBJEKT I DEN VIRTUELLA VÄRLDEN

Förutom att vara en riktig bil är R5 TURBO 3E showbil också ett tecken på sin tid. Dess digitala dubbelspelare kommer i virtuella spel i Web3. En samling NFT:er (Non Fungible Tokens) runt fordonet kommer också att finnas tillgängliga och personer som äger dessa digitala tillgångar kommer att erbjudas exklusiva fördelar och belöningar.

Efter evenet i Chantilly kommer R5 TURBO 3E att visas på Renaults monter på Paris Motor Show 2022 (från 17 till 23 oktober).

R5 TURBO 3E TEKNISKA SPECIFIKATIONER

Längd: 4,006 m inklusive bakspoilern

Bredd: 2,02 m

Håtta: 1,32 meter

Hjulbas: 2,54 meter

Främre överhäng: 625 mm

Bakre överhäng: 740 mm

Chassis: Tubular

Vikt: 980 kg (+ 520 kg batterier)

Framdäck: 225 x 35 R19

Bakdäck: 325 x 25 R20

Drivlina: Helelektrisk

Effekt: 280 kW (eq. 380 hk)

Vridmoment: 700 Nm

Batteri: 42 kWh litiumjon

Full laddning: 2 timmar med en 380V / 32A laddare

Toppfart: 200 km/h

0 till 100 km/h: 3. 5 sek (3. 9 sek i drifting läge)

[1] En europeisk ledare inom utveckling och produktion, verksam inom tre olika områden: racing (säkerhetsbälten, säten, brandsäkra kläder), OEM (säten för sportbilar) och speciella applikationer (bälten, fasthållningssystem, hårdvara).

[2] En digital komposition med lågupplösta bilder och en begränsad pall med färger.

[3] Användning av analoga eller digitala buggar (till exempel ändring av digital kod eller data eller fysiskt manipulerande elektroniska enheter) för estetiska ändamål.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/