Renault + Waze = Sant

Renault - först ut med att integrera WAZE i sina bilar

Waze är en gratis navigeringsapp för Android och Iphone. Renault är det första bilmärket som integrerar appen direkt på bilens 12-tums multimediaskärm. Först ut bland modellerna som kan erbjuda Waze är Renault Megane E-tech 100% Electric och Nya Austral utrustade med Open R-skärmen och OpenR Link multimediasystemet som är Google-baserat.

Renault är första bilmärket att erbjuda Waze-applikationen direkt integrerat i fordonets multimediasystem. Förare kommer att kunna komma åt alla Waze-funktioner direkt på den 12-tums vertikala skärmen, utan att använda sin smartphone, och njuta av en ny intuitiv, uppslukande och uppkopplad körupplevelse för större säkerhet.

Waze-appen blir tillgänglig på Nya Megane E-tech 100% Electric och Nya Austral utrustade med OpenR-skärmen och OpenR link som är Google-baserat. Föraren får tillgång till trafikinformation i realtid, favoritrutter och sparade destinationer.

Kunder kan enkelt ladda ner och installera Waze-appen för OpenR Link, antingen direkt från Google Play via deras OpenR Link-gränssnitt i fordonet eller från mobilappen My Renault. Kunder kan sedan skapa ett Waze-konto eller använda ett befintligt Waze-konto för säker körning, alltid kostnadsfritt.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/