Renault Group överträffar sina mål för 2021 och accelerar sin Renaulution-strategi

De finansiella utsikterna för 2021 överträffades med råge:

• Rörelsemarginal 2021: 3,6 % (vs prognos för rörelsemarginal av samma storleksordning som H1 2021, dvs 2,8 %), två år före plan uppnådde Renaulution-målet med en rörelsemarginal över 3 % 2023
  • Automotive operational free cash flow (FCF) före förändring av rörelsekapitalkrav: 1,6 miljarder euro (vs positivt Automotive operational FCF-utsikter)

Målen i Renaulution strategin uppnådda tidigare än planerat vilket innebär en acceleration i koncernens strategi:

• Planerad minskning av fasta kostnader på 2 miljarder euro jmf med 2019 genomfördes ett år tidigare än planerat.
  • Minskning av break even med 40 % jämfört med 2019, uppnådd 2 år i förväg (initial minskningsmål på mer än 30 % i slutet av 2023)
  • Effektivitet av Renaulutions kommersiella policy, som gynnar lönsamhet framför volym (priseffekt på +5,7 poäng 2021) och som kommer att fortsätta under 2022
  • Koncernens orderbok i Europa med mer än 3 månaders försäljning, stöttad av Renault E-TECH-erbjudandet, Arkana, lätta transportbilar, Dacia Sandero och Dacia Spring 100% EV
  • Fortsatt förbättring under 2022 i produktmixen och lanseringarna av  Renault Megane E-TECH Electric och Austral, Dacia Jogger

Resultatet 2021

• Koncernens intäkter på 46,2 miljarder euro: + 6,3 % jämfört med 2020
  • Koncernens rörelsemarginal på 1,7 miljarder euro (3,6 % av intäkterna): upp 2 miljarder euro jämfört med 2020 och nådde 4,4 % under andra halvåret 2021
  • Rörelsemarginal för Automotive1 (inkl Autovaz) på 507 miljoner euro (1,2 % av segmentets intäkter): upp 1,8 miljarder euro jämfört med 2020 (+4,4 poäng)
  • Nettoresultat på 967 miljoner euro
  • Automotive1 operativt fritt kassaflöde efter förändring av rörelsekapitalkravet: 1,3 miljarder euro, vilket bidrar till minskningen av nettoskulden för fordonsindustrin med 2 miljarder euro
  • År 2021 bekräftar Renault Group att de uppnådde sina CAFE-mål (personbilar och lätta nyttofordon) i Europa, särskilt tack vare resultatet av dess E-TECH-försäljning, som representerar nästan en tredjedel av Renaults personbilsregistreringar i Europa (vs. . 17 % 2020)

Outlook 2022

I en period som fortfarande påverkas av halvledarkrisen, särskilt under det första halvåret 2022 (total förlust beräknad till 300 000 fordon vid 2022 års produktion), och av höjningen av råvarupriserna, siktar koncernen på att uppnå för helåret:

• Koncernens rörelsemarginal överskrider eller lika med 4 %
• Fritt kassaflöde mer än eller lika med 1 miljard euro

Tack vare det positiva resultatet accelererar Renault Group sin Renaulution-strategi genom att utnyttja sina industriella och tekniska tillgångar:
- Renault Group bekräftar att varumärket Renault kommer bestå av elbilar till 100% i Europa år 2030. För detta ändamål undersöker Renault Group möjligheten att samla sina 100 % elektriska aktiviteter och teknologier inom en dedikerad enhet i Frankrike för att påskynda tillväxten.
– Samtidigt studerar Renault Group också möjligheten att sammanföra sina aktiviteter och teknologier för ICE och hybridmotorer och transmissioner baserade utanför Frankrike inom en dedikerad enhet, för att stärka potentialen hos Renault Groups teknologier och kunnande.

Group Renault, som redan uppnått halvårsmålen, kommer anordna en kapitalmarknadsdag hösten 2022 för att uppdatera sin strategi och positionera företaget som en konkurrenskraftig spelare inom tech- och hållbarhetssektorn.

Bifogat PM (eng)

OM RENAULT
      Renault, ett historiskt varumärke inom mobilitet och pionjärer inom elfordon i Europa, har alltid utvecklat innovativa fordon. Med den strategiska planen ”Renaulution” har Renault påbörjat en ambitiös och värdeskapande förändring som går mot ett mer konkurrenskraftigt, balanserat och elektrifierat produktsortiment . Ambitionen är att tillföra modernitet och innovation inom teknik-, energi- och mobilitetstjänster i bilindustrin nu och i framtiden.

Renault Nordic AB är det lokala dotterbolaget som distribuerar företagets produkter och tjänster i Sverige genom sitt nätverk av utvalda återförsäljare. Som ett av de första volymmärkena som erbjuder ett sortiment av elbilar på den svenska marknaden fortsätter Renault Nordic att driva innovation med ”Renaulution”planen i centrum för sin strategi.