HYVIA - joint venture bolag inom Renault Group och Plug Power Inc.

Renault Groupe och Plug Powers joint venture-bolag HYVIA leder vägen mot ett komplett ekosystem

HYVIA har målsättningen att bli först på marknaden med nyckelfärdiga helhetslösningar för vätgasmobilitet; lätta transportbilar med bränsleceller, laddstationer, leverans av koldioxidfri vätgas, underhåll och hantering av bilflottor. Företaget kommer vara verksamt på fyra anläggningar i Frankrike och målet är att bidra till utfasningen av fossila bränslen i Europa samt positionera Frankrike som ledande inom industri, handel och teknik.

Renault Group, en ledande aktör inom fordonsindustrin och Plug Power Inc. (NASDAQ: PLUG), världsledande inom nyckelfärdiga vätgaslösningar, lanserar idag HYVIA, företagens joint venture-bolag som tillkännagavs 12/1-2021. Företaget ägs av båda parter och David Holderbach som har mer än 20 års erfarenhet av strategisk, produkt- och internationell försäljning inom Renaultkoncernen kommer leda HYVIA.

Namnet HYVIA är en förkortning av "HY" för (HYDROGEN) vätgas och det latinska ordet "VIA" för väg, vilket visar på ambitionen att öppna en ny väg mot koldioxidfri mobilitet. Kommersiella fordon som lätta transportbilar kräver längre räckvidd och kortare tankningstid, driftskrav där vätgasbränsleceller är den oöverträffade energilösningen.

HYVIA:s verksamhet kommer att bedrivas på fyra befintliga Renaultanläggningar i Frankrike: Huvudkontoret med FoU-teamen kommer ligga i Villiers-Saint-Fréderic där Renaultgruppens utvecklingscentret för lätta transportbilar finns. Process-, tillverknings- och logistikteamen finns i Flins, som en del av Re-Factory projektet. Montering av bränsleceller och laddstationer påbörjas i slutet av 2021. De första bilarna, baserade på Renault Master, monteras vid Batilly-fabriken och integrationen av bränsleceller sker av PVI, ett dotterbolag till Renault Group, beläget i Gretz-Armainvilliers.

HYVIA’s vätgasbaserade räckviddsförlängare kompletterar Renaults E-TECH teknik och ökar fordonens räckvidd upp till 500 km med snabbladdning på 3 minuter. Det är fördelar som är lämpade för vissa användningsområden för lätta transportbilar och som svarar upp mot utfasningen av fossila bränslen i stadskärnorna.

De tre första vätgasfordonen som HYVIA planerar att lansera på Europamarknaden i slutet av året, baseras på Renault Master plattformen. Lanseringen åtföljs av utbyggnation av laddstationer och leverans av grön vätgas; för godstransporter; en skåpbilsversion och en chassiflakversion för stora volymer och för persontransporter; en stadsbussversion.

"Som pionjärer inom nya energier och som ledande i Europa med eldrivna lätta transportbilar strävar Renault Group efter att ha den grönaste mixen på marknaden senast 2030 med skapandet av HYVIA. HYVIA integrerar hela ekosystemet för vätgasmobilitet på ett unikt sätt, från fordon till infrastruktur och nyckelfärdiga tjänster för kunder. Utvecklingen av denna spjutspetsteknik kommer att göra det möjligt för oss att stärka vår industriella bas och skapa nya värdeskapande aktiviteter i Frankrike inom detta lovande segment", säger Luca de Meo, VD Renault Group

"Plug Power är ledande inom lösningar för vätgasekosystemet, med över 40 000 bränslecellssystem distribuerade och 110 laddstationer utplacerade som kan distribuera mer än 40 ton vätgas per dag. Plug Power är en teknisk ledare inom gröna vätgaslösningar genom elektrolys. Med HYVIA för vi vätgasmobiliteten till Frankrike och Europa", säger Andrew Marsh, VD Plug Power

"Renault är sedan 2014 pionjärer inom vätgas med mer än hundra lätta transportbilar på vägarna. Vi är glada över att gå samman med Plug Power med dess integrerade lösningar mot grön vätgas. HYVIA öppnar nu en ny väg mot utfasning av fossila bränslen med ett komplett utbud av vätgaslösningar. HYVIA bygger vidare på Renault Groups och Plug Power:s kompletterande kompetens och kommer att rikta in sig på en marknadsandel på 30 % av vätgasdrivna lätta transportbilar i Europa senast 2030", säger David Holderbach, VD HYVIA

About Renault Group

Renault Group is at the forefront of a mobility that is reinventing itself. Strengthened by its alliance with Nissan and Mitsubishi Motors, and its unique expertise in electrification, Renault Group comprises 5 complementary brands - Renault, Dacia, LADA, Alpine and Mobilize - offering sustainable and innovative mobility solutions to its customers. Established in more than 130 countries, the Group has sold 2.9 million vehicles in 2020. It employs more than 170,000 people who embody its Purpose every day, so that mobility brings people closer. Ready to pursue challenges both on the road and in competition, Renault Group is committed to an ambitious transformation that will generate value. This is centred on the development of new technologies and services, and a new range of even more competitive, balanced and electrified vehicles. In line with environmental challenges, the Group’s ambition is to achieve carbon neutrality in Europe by 2050.

About Plug Power

Plug Power is building the hydrogen economy as a global leading provider of comprehensive hydrogen fuel cell turnkey solutions. Plug Power has deployed over 40,000 fuel cell systems, designed, and built 110 refueling stations that dispense more than 40 tons of hydrogen daily, and is a technology leader in green hydrogen solutions via electrolysis. Present in Europe for more than 10 years, Plug Power has significant references in hydrogen mobility with key European industrials, logistics customers and vehicle manufacturers. Plug Power installed several PEM technology electrolyzers in Germany, France, The Netherlands, and Portugal. The company has deployed more fuel cell systems for electromobility than anyone else in the world. We see ourselves as a truly transatlantic company.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Company och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/