Renault i topp-tre på elbilsförsäljningen i Europa 2023

Renaultgruppen har kraftigt ökat sin globala försäljning: +9% jämfört med 2022, vilket ger totalt 2 235 345 sålda fordon under året.

Tre av koncernens varumärken, Renault, Dacia och Alpine, bidrog till en avsevärd tillväxt:

• Renault: +9,4% tillväxt med 1 548 748 fordon sålda globalt under 2023. Renault är det franska varumärket som säljer bäst globalt. I Europa registrerade Renault en mycket stark tillväxt och överträffade marknaden med +19,3% jämfört med 2022.
  • Dacia: +14,7% tillväxt med 658 321 fordon sålda 2023. Denna prestation är resultatet av Dacias starka nya varumärkesidentitet, strukturerad kring sina fyra modeller, som alla ökar sin försäljning jämfört med 2022.
  • Alpine: +22,1% tillväxt med 4 328 sålda fordon.
    • I Europa ökade marknadsandelen med 18,6% på en marknad som totalt ökade med 13,9%.
    • Renaultgruppen klättrar till tredje plats bland biltillverkare i Europa, tack vare Renault, Dacia och Alpine, tre starka, kompletterande och värdeskapande varumärken.
    • Koncernens försäljning till privatkonsumenter utgör 65% av dess totala försäljning i sina fem huvudländer i Europa.
    • I Europa ligger Renault trea bland elbilarna tack vare Megane E-Tech Electric, som har en marknadsandel på 2,2% av alla elbilar, och framgången med sina hybriddrivlinor där efterfrågan starkt ökar (Austral, Clio och Captur bland de tio bästa hybridfordonen i Europa).
    • Dacia Jogger HYBRID 140, som lanserades i januari 2023, representerar mer än 25% av Joggers kundorder. Dacia Spring, 100% elektrisk, behåller sin plats bland de tre bästsäljande elbilarna i detaljhandeln i Europa.
    • 2024 kommer att vara ett år rikt på kommersiella lanseringar med 10 nya modeller:
    • Renault lanserar sju nya fordon: Två nya elbilar med Scenic E-Tech Electric, som erbjuder mer än 600 km WLTP-räckvidd, och Renault 5 E-Tech Electric - en helt elektrisk popikon, två nya hybridfordon i Europa, inklusive Rafale E-Tech. Nya Renault Master transportbil (bensin- och en elversion) samt två nya fordon på marknader utanför Europa: Kardian och ett fordon från Renault Korea Motors.
    • Dacia kommer att lansera två nya bilar: Dacia Duster kommer att vara till försäljning från och med mars 2024 (under försommaren i Sverige) och nya 100% elektriska Dacia Spring (ej till Sverige), med en helt ny design både exteriört och interiört, kommer att finnas till försäljning sommaren 2024. Dacia kommer också att introducera Bigster, ett fordon i C-segmentet, mot slutet av 2024.

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Group och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/