RENAULT INFÖR UTSLÄPPSPREMIE

Renault arbetar ständigt med att sänka koldioxidutsläppen på sina bilmodeller. Målet är att Renaults modeller i genomsnitt ska släppa ut i mindre än 100 g/km CO2  år 2016 jmf med i genomsnitt 120 g/km CO2 idag. I linje med det inför Renault en utsläppspremie i Sverige, som följer den lyckade skrotningspremienfrån 2009 och miljöbilspremien som infördes 2011.

Den 1 januari 2013 ändrade regeringen reglerna för vilka bilar som ska räknas som miljöbilar i Sverige. Till skillnad från tidigare miljöbilsregler räknas faktorer som utsläpp i förhållande till bilens vikt in, vilket innebär att större och tyngre bilar tillåts släppa ut mer koldioxid än mindre bilar. Upp till 150 g/km CO2 är tillåtet som miljöbil 2013. Och det innebär att antalet bilar som klassas som miljöbilar drastiskt har minskat.

Renault tror inte att tyngre bilar är mindre miljöfarliga än lätta bilar eller att miljön bryr sig om vad den genomsnittliga tjänstevikten för en ny bil i EU är (en faktor som ingår i dagens definition) – enda sättet att minska miljöpåverkan är att minska bränsleförbrukningen på fordonet oavsett storlek, vikt eller drivmedel. Vare sig man behöver en stor eller liten bil, och oberoende av ekonomiska förutsättningar borde målsättningen vara ett välja ett fordon med så låga utsläpp som möjligt.

Därför introducerar Renault en utsläppspremie som gör det enklare för bilförare som vill vara miljömedvetna och köra bilar med låga koldioxidutsläpp. Utsläppspremien följer skrotningspremien och miljöbilspremien som var andra Renaultpremier som gynnade låga koldioxidutsläpp. Skrotningspremien innebar t ex att mer än 5 000 gamla bilar skrotades till förmån för nya och säkrare bilar, som släpper ut betydligt mindre koldioxid och har lägre bränsleförbrukning.

Från och med 1:a mars erbjuder Renault en utsläppspremie på alla Renaultbilar som släpper ut mindre än 120 g koldioxid per km, med upp till 34.000:- (beroende på modell).