RENAULT LÅTER BERGHS-STUDENTER DESIGNA NY VERSION AV CLIO

Renault vänder upp och ned på den klassiska marknadsföringen genom att låta studenter på Berghs School of Communication designa en exklusiv modell av bilikonen Renault Clio*, som lanseras i begränsad upplaga under våren och sommaren 2016.

Nu ger Renault studenterna vid den prisbelönta kommunikationsskolan Berghs School of Communication uppdraget att designa en Limited Edition-upplaga av Renault Clio med lansering i början av 2016. Temat för den frivilliga designtävlingen är passion och studenterna har getts uppgiften att ta fram produktdesign, koncept, namn samt kommunikationen för bilen, vilket gör projektet till ett 360 graders marknadsprojekt.

Vinnarna i tävlingen får se sin bil lanseras i Sverige i 150 exemplar samt en resa till Paris där de får se den bil de designat skapas på Renaults globala designcenter.

”När vi fick möjligheten att lokalt ta fram en specialversion av Renault Clio i Sverige, kände vi direkt att vi ville göra något annorlunda, säger Lars Höglin, Marknads-kommunikationschef Renault Nordic AB.

Precis som köpbeteendet generellt har rört sig mot mer känslodriven konsumtion har köpbeteendet hos bilkonsumenterna följt samma riktning. Samtidigt har bilindustrin i mångt och mycket fortsatt att vara rationell i sin kommunikation och fokuserat på hårda fakta. Reklamkampanjer för bilar har varit svåra att skilja åt för konsumenter. Det vill Renault ändra på genom att nu vända sig till Berghs studenter.

”Det är viktigt för oss på Renault att uppfattas som ett modernt och relevant varumärke och baserat på detta kläcktes idén om att låta Berghs studenter skapa en specialversion av populära Clio åt oss”, berättar Lars.

Berghs School of Communication utsågs i somras för andra året i rad till världens bästa kommunikationsskola vid Cannes Lions, som brukar beskrivas som ”VM i reklam”. Det är fjärde gången skolan vinner priset, vilket gör skolan till den mest belönade i världen.

Det vi gillade med just detta projekt var helhetsgreppet. Att våra studenter inte bara ska få ta fram en kommunikationsplan utan även strategi, design och ett namn på bilen, säger Rebecka Leo, Operativ projektledare Program, Berghs School of Communications

Följ projektet på #renaultbyberghs

För mer information: Lars Höglin, Marknadskommunikationschef Renault Sverige, Renault Nordic AB, tel 072-194 96 52. lars.hoglin@renault.com

Rebecka Leo, Operativ projektledare Program,Berghs School of Communications, tel 08-587 550 39, rebecka.leo@berghs.se

*Renault Clio är sedan 1990 företagets bästsäljande och mest ikoniska bilmodell och har sålts i över 12 miljoner exemplar världen över. I Sverige är Clio en av de mest populära bilmodellerna i småbilsklassen med över 85 000 sålda bilar.

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Vi har diplomutbildningar och internationella bachelo-utbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands. Dessutom kommer ytterligare cirka 3000 personer på våra inspirationsseminarier. Berghs ligger i centrala Stockholm och ägs av den norska koncernen Anthon B Nilsen Utbildning som driver flera andra skolor, däribland Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology, Iris Sverige AB samt utbildningsföretaget Medlearn. Koncernen utbildar över 50.000 personer/år i 13 skolor och utbildningsföretag. Anthon B Nilsen Utbildning ägs till 50 % av en allmännyttig stiftelse.

Renault Nordic AB är sedan 2007 ett helägt dotterbolag till den franska bilkoncernen Renault med huvudkontor i Paris. Sedan Louis Renault år 1898 introducerade den första bilen med växellåda har Renault utvecklats till ett innovativt och ledande varumärke inom person- och transportbilar. Renault Nordic AB omfattar 160 återförsäljare på över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder för ca 400 000 Renaultägare i Sverige och Danmark.