​Renault MORPHOZ - ett personligt fordon som kan skräddarsys efter behov

​Renault MORPHOZ - ett personligt fordon som kan skräddarsys efter behov

MORPHOZ - ett personligt fordon som kan skräddarsys efter behov

Renault presenterar nya konceptbilen MORPHOZ. Bilen representerar företagets vision om personlig, delbar elektrisk mobilitet efter år 2025 och bygger på Alliansens modifierbara el-plattform. MORPHOZ är trogen Renaults DNA med sin design och visar på en ny framtida elbilsfamilj från företaget.

Renault MORPHOZ är en 100% elektrisk crossover-konceptbil som laddas via induktion även under färd. MORPHOZ kommer i två versioner; ”CITY mode” och ”TRAVEL mode”. CITY-versionen är utrustad med batterikapacitet som uppfyller vardagens behov vid kortare resor och TRAVEL-versionen har en extra batterikapacitet för långresor.

”City mode”

City-versionen av Renault MORPHOZ är 4,40 meter lång. På 2,73 meter är axelavståndet ett rekord för den längden, vilket gör att den enkelt kan hysa de 40 kWh batterier. Upplevelsen ombord är värdig en modell i en högre bilklass. Designen är imponerande med en kort motorhuv, skulpterade stötfångare och hjulen som skjuter ut i respektive hörn (utan överhäng) vilket symboliserar smidigheten hos ett el-drivet stadsfordon.

”Travel mode”

”Travel mode”-versionen av Renault MORPHOZ är 4,80 meter lång. Axelavståndet är längre med 2,93 meter så att den kan rymma den extra batterikapaciteten på 50 kWh och ger en rymlig interiör med mer benutrymme för passagerarna och med gott om plats för bagage. Travel model-version har en specifik ljusidentitet, en avsmalnande unik front och en design som optimerar aerodynamisk prestanda och gör den lämplig för längre resor.

Renault MORPHOZ-konceptet är en crossover med snäva sensuella linjer, och en design som blandar attributen hos en sedan, en SUV och en coupé. Designen är anpassade efter den helt nya CMF-EV-modulplattformen som har utformats specifikt för elmotorer. MORPHOZ ljussignatur framhäver bilens utseende tillsammans med LED-ljusen. Karossen har en elegant metallisk yta likt elfenbensguld medan gula detaljer står i kontrast till det glansigt svarta i kupén.

Räckvidden i ”City Mode” (40 kWh) är 400 km, vilket normalt räcker för vardagskörning i stadsmiljö med omnejd till cirka 90%. För de 10% som vill åka längre finns ett batteripaket som ger extra räckvidd. Fordonen omvandlas till ”Travel mode” på en speciell station där det är möjligt att byta batteri på bara några sekunder, tack vare en klaff i det platta golvet. Ett 50 kWh-batteri installeras och MORPHOZ får en räckvidd på 700 km. På hemvägen byter man tillbaka till det mindre batteriet.

Plattformens innovativa arkitektur tillåter en lång hjulbas med hjulen placerade ytterst i hörnen, minskat överhäng och ett plant golv. Körupplevelsen i elbilen är optimal med låg tyngdpunkt, tack vare batteriplaceringen längst bak under golvet. Elmotorn är placerad så att instrumentpanelen har kunnat flyttas fram och frigöra mer yta och utrymme för passagerarna, speciellt benutrymmet längst bak. Passagerarutrymmet i MORPHOZ har ett delbart läge som gör det möjligt för passagerarna att sitta ansikte mot ansikte för att kunna konversera. För att uppnå detta svänger man runt det helt symmetriska passagerarsätet.

Renault MORPHOZ konceptbilen erbjuder autonom körning i nivå 3 (enl. SAE International organisation) vilket innebär att föraren kan släppa ratten och delegera körningen till fordonet i vissa situationer. Bilen kan hantera avstånden till fordonen framför, stanna i körfältet även i svängar, byta körfält och ta sig fram i trafikstockningar. Föraren måste dock kunna ta tillbaka kontrollen mycket snabbt (några sekunder) i händelse av en potentiell fara eller när fordonsensorerna inte längre kan "läsa" banan korrekt (i dåligt väder eller i frånvaro av vägmarkeringar, till exempel). Därför finns en ratt alltid på plats, även när den stora skärmen på instrumentpanelen har dragits tillbaka i instrumentbrädan.

Renault erbjuder Highway and Trafic Jam assisten på sina senaste modeller (Nya Clio, Nya Captur och Nya Mégane). Systemet kombineras med adaptiv farthållare (med Stop & Go) och ”lane assist” för autonom körning i nivå 2. När det är tillåtet enligt lag och den tekniska utvecklingen gör det möjligt att använda autonom körning i nivå 3 kommer Renaults modeller att vara utrustade med nivå 3 autonom teknik. Under tiden kommer körhjälpmedel som ”Highway and Trafic Jam Assistent” att utvecklas, med anslutning till andra fordon och infrastrukturer, för att driva utvecklingen framåt i funktionerna.

Tekniska data; MORPHOZ

Längd: 4.40 m (City mode) / 4.80 m (Travel mode)

Bredd: 2 m

Höjd: 1.55 m

Hjulbas: 2.73 m (City mode) / 2.93 m (Travel mode)

Motor: 1 el-motor

Batterier: 40 kWh (City mode) /(totalt) 90 kWh (Travel mode)

Effekt: 100 kW (City mode) / 160 kW (Travel mode)

Laddning: Statisk och dynamisk induktion

Framhjulsdrift

Uppkoppling ombord: 5G

Uppkoppling: Wi-Fi G5

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.