Renault ZOE

Renault sänker sina genomsnittliga CO2 utsläpp med -15% i Sverige

Trots att Renaults personbilsförsäljning ökar under första kvartalet 2019 (+23%) sänker Renault sina CO2 utsläpp med -15%

Renault sålde 2374 personbilar under första kvartalet 2019 varav 28% var försäljning av elbilen Renault ZOE.

Det starka tillväxten på elbilsmarknaden ger en snabb sänkning av Renault Nordics genomsnittliga CO2-utsläpp från nya personbilar. De personbilar som levererades under Q1 släppte i genomsnitt ut 88g CO2/km – en sänkning på -15% jmf med 2018.

Nästan var tredje bil vi säljer idag är eldriven. Renault ZOE, som har ett attraktivt pris och en räckvidd över 300 km enligt den nya tuffare körcykeln WLTP, är en stor favorit hos både privatpersoner och företag. Tillsammans med Bonus-malus har det gynnat elbilsförsäljning”, säger Thomas Holm, Sverigechef Renault Nordic AB.

Renault genomsnittliga CO2 utsläpp är det näst lägsta av de tio mest sålda personbilsmärkena på den svenska marknaden. Det nationella genomsnittet uppgick till 118g C02 / km under Q1. Renaults personbilar släpper därmed i genomsnitt ut 30g koldioxid mindre per kilometer än genomsnittsbilen.

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Groupe Renault, som startade 2007 i Norden. Groupe Renault har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.