Tjejerna i fokus inför Clio Cup i Falkenberg

Tjejerna i fokus inför Clio Cup i Falkenberg

Mästerskapsledande Henric Skoog får ursäkta – det är tjejerna det snackas mest om inför Clio Cup i Falkenberg 11-12 juli.

Linda Johanson, Johanna Jovér, Emelie Liljeström och Emelie Moe är kvartetten som satt färg på mästerskapet.

Hetast hittills är Linda Johansson, historisk segrare i Göteborg senast.

Renault Clio Cup är populär supportklass i STCC. Jämte unga killar och ett par äldre gentlemen har den till den här säsongen lockat fyra kvinnliga förare. Linda Johansson och Emelie Moe körde klassen redan i fjol. Nya för året är Johanna Jovér och Emelie Liljeström.

Linda Johansson, 25 år, från Norrtälje är äldst i kvartetten och den som lyckats bäst hittills. Efter en strulig debutsäsong med många krascher slog hon till redan i premiären i Karlskoga där hon slutade på tredje plats i det andra heatet och därmed blev första tjej på pallen i Clio Cup.

Den framgången följde hon upp med en lika historisk seger i Göteborg. Där fick hon dessutom sällskap på pallen av trean Johanna Jovér.

– Starten på säsongen har varit fantastisk. Det är mot toppen jag har strävat hela tiden och nu hoppas jag att flytet håller i sig. I Falkenberg siktar vi på nya pallplatser, säger Johansson, som ligger tvåa i tabellen.

Johanna Jovér vill precis det samma. I Göteborg fick hon bevis på att hon har speed för fler framskjutna placeringar. Ändå var hennes tredjeplats i det senaste racet en överraskning. I kvalet kraschade hon nämligen och fick uppsöka sjukhus. Då var det inte många som trodde att hon skulle stå på pallen ett dygn senare.

Sjukhusbesök i Göteborg blev det även för den yngsta av tjejerna i Clio Cup, Emelie Liljeström, nyss fyllda 18 år. När ett styrstag brast blev hon passagerare i bilen och åkte in i räcket med våldsam kraft.

– Förutom att jag var mör i hela kroppen ådrog jag mig en hjärnskakning och en axelskada. De första veckorna efter olyckan fick jag ta det lugnt, men nu är båda jag och bil återställd och vi ser fram emot tävlingen i Falkenberg, säger Liljeström.

Åker till Halland med tillförsikt i bagaget gör även Emelie Moe, trots att hon från hemmet i Östersund har 90 mil enkel resa.

– Men jag är van att åka långt. Till den bana som ligger närmast har jag 55 mil, berättar hon leende.

Moe körde förra veckans test i Falkenberg och hennes varvtider då indikerar att hon är på gång.

– Jag har tagit hjälp av Freddie Magnusson som mental coach. Han var med mig på testen och de tips och idéer jag fick då var mycket värdefulla. Tyvärr kan han inte vara med på tävlingen, men vi kommer att ha telefonkontakt, berättar Moe.

Freddie Magnusson har en gedigen bakgrund som förare. Bland annat har han tävlat i V8 Thunderscars och i fjol gjorde han dessutom ett inhopp i STCC.

Västkustloppet i Falkenberg är en av säsongens viktigaste tävlingar då Clio Cup kommer att köra fyra race, två på lördag och två på söndag. Till Halland kommer Henric Skoog som mästerskapsledare. Han inledde säsongen med tre racesegrar innan han hamnade utanför banan i kamp om den fjärde i Göteborg.

Det var Skoog och Richard Hansson som krokade ihop, en kollision som innebar att båda blev poänglösa. Skoog och Hansson kommer säkert att slåss i toppen även i Falkenberg. Till toppen räknas även fjolårstvåan Robert Helling. Efter en poänglös helg i Göteborg kommer smålänningen ordentligt revanschsugen till årets tredje deltävling.

Glädjande nog innehåller den kommande helgens startfält även Peter Larssons namn. Föraren från Trollhättan tvingades stå över tävlingen i Göteborg på grund av skada, men har nu fått klartecken att tävla igen av läkarna.

Den andra Renaultklassen i STCC, Formel Renault 1,6, kör också fyra race i Falkenberg. Det mästerskapet toppas efter två deltävlingar av överlägsne finländaren Joonas Lappalainen, som är hela 47 poäng före smålänningen Lukas Sundahl. Bakom Sundahl är det tätt. Bara fem poäng skiljer mellan tredjeplacerade norrmannen Kevin Aabol, Pontus Fredricsson och Paul Blomqvist.

Clio Cup JTCC 2014.

Mästerskapet efter två deltävlingar.

1) Henric Skoog, Karlskoga MF, 75 poäng

2) Linda Johansson, MK Rimo, 50