Renault Symbioz

Världspremiär för Symbioz - en ny familjebil från Renault

Renault Symbioz ansluter sig till en stolt tradition av bilmärkets familjebilar som erbjuder en livsstilsupplevelse, inspirerad av det framgångsrika arvet från modeller som Renault 16 och Espace. Med sin moderna, rymliga och funktionella design tar Symbioz familjebilar till nya högre nivåer. Trots sina kompakta dimensioner är den här mångsidiga modellen utrustad med de senaste teknologierna från Renaults C-segment, vilket ger både komfort och rymlighet för alla behov.

En interiören som fortsätter Renaults arv av 'voitures à vivre'

Renaults tradition av 'voitures à vivre' lever vidare i Symbioz. Liksom den ikoniska Renault 16, som debuterade 1965 med sin innovativa design och lätta åtkomst till bagageutrymmet, erbjuder Symbioz en mångsidig upplevelse för moderna familjer. Renault 16 erbjöd ett justerbart baksäte som kunde anpassas för långa resor, vilket gjorde den till det perfekta valet för familjer som ville följa med i tidsandan.

Renault har sedan dess fortsatt att revolutionera familjebilsmarknaden. På 1980-talet introducerades Espace, som förändrade spelreglerna med sin unika design och flexibla utformning. På 1990-talet kom Scénic, den första kompakta MPV:n, som erbjöd passagerarna en kokongliknande förarmiljö för maximal komfort.

Symbioz är en naturlig fortsättning på denna tradition. Med sin anpassningsbara interiör och avancerade teknologi som tillför ett stort mervärde för användarna, erbjuder den det bästa av både funktion och komfort för dagens moderna familjer. Genom att följa Renaults nya designspråk tar Symbioz upp tråden från de senaste modellerna, Scénic E-Tech electric och nya uppdaterade Captur.

Det bästa av C-SUV segmentet

Genom att kombinera det bästa från Renaults C-segmentbilar när det gäller flexibel design, uppkoppling och effektivitet erbjuder Symbioz hög komfort, både för korta och långa resor. Modellen riktar sig därför till en bred kundgrupp. Framför allt är det en kompakt SUV för familjer som letar efter utrymme och flexibel, modern design. Den är också lämplig för företag som letar efter elektrifierade fordon som samtidigt håller nere driftskostnaderna.

Symbioz är positionerad mellan Captur och Austral. Med kompakta 4,41 meter i längd är denna nya modell ett komplement till Austral (4,51 meter), samtidigt som det utvidgar E-Tech electric-sortimentet med Mégane och Scénic E-Tech 100 % electric. Det bekräftar Renaults strategi att tillverka ett stort utbud av modeller på varje unik plattform.

Symbioz är packad med det bästa av Renault-teknologierna. Den erbjuds OpenR Link-multimediasystemet med inbyggd, röststyrt Google, samt det unika panoramataket Solarbay. Senaste generationens körhjälpmedel för optimerad säkerhet ingår.

Med ett bagageutrymme på upp till 624 liter - större än de flesta konkurrenterna - och en flexibel utformning av utrymmet med ett skjutbart, del/fällbart baksäte som skapar ett plant golv, är Symbioz jämförbar med det bästa i sin klass. Samtidigt förblir den kompakt och smidig. Designad för både stadstrafik och familjeliv är Symbioz idealiskt mångsidig.

Med E-Tech hybrid drivlina (145 hk) står den för låg bränsleförbrukning och låga utsläpp tillsammans med teknik som har förbättrats kontinuerligt sedan 2020.

Efter Mégane E-Tech 100% electric, Austral och Scénic E-Tech 100% electric, fullbordar Symbioz utbudet av kompakta Renault-modeller, som det senaste fordonet i Renaults offensiv på C-segmentet.

Svensk lansering av Renault Symbioz sker under hösten 2024.

www.renault.se

RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Group och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 20 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder. Renaults ambition är att öka sina marknadsandelar i Sverige samt utöka det elektrifierade produktsortimentet, både för person- och transportbilar. På huvudkontoret i Stockholm arbetar cirka 80 anställda. Mer information på www.renault.se

Om Renault Group

Renault Group är en global koncern som ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet med ambitionen att uppnå koldioxidneutralitet i Europa år 2040. Alliansen med Nissan och Mitsubishi Motors och Renaults unika elbils-expertis gör att koncernen kan erbjuda hållbara och innovativa mobilitetslösningar till sina kunder. Koncernen är etablerad i mer än 130 länder och sålde 2,7 miljoner fordon år 2021. Företaget har 160 000 anställda.

www.renaultgroup.com/en/