Wernersson övertygar i Clio Cup JTCC

Wernersson övertygar i Clio Cup JTCC

I fjol misslyckades Andreas Wernersson på Kinnekulle Ring. I år gör han succé.

Wernersson vann nämligen båda lördagsracen när Clio Cup JTCC gästade banan i Västergötland.

På söndag väntar helgens tredje och sista heat i årets femte deltävling och självklart drömmer Wernersson om hattrick.

Från pole position i båda racen hade inte konkurrenterna mycket att sätta emot Andreas Wernersson på Kinnekulle Ring. Det hjälpte inte att han missade starten lite i det första heatet. Han var ändå först in i Kvarnkurvan.

Den regerande mästaren dominerade i värmen och tog sin sjunde och åttonde seger för säsongen. I mästerskapstabellen har han ryckt åt sig en ledning på 76 poäng.

– Vi har fått en härlig start på den här helgen och kommer självklart att försöka att ta ytterligare en seger i söndagens race. Lätt blir det emellertid inte. Jag står i tredje startruta och har Richard Hansson och Robert Helling före mig. Förhoppningsvis kan jag ta en placering redan på det första varvet och därifrån försöka utmana om segern, säger Wernersson, som just på Kinnekulle Ring, 35 km från bostaden i lilla Öttum, faktiskt hade sin sämsta helg i Clip Cup JTCC förra säsongen.

– Därför känns det extra skönt att få lyckas bättre den här gången, säger han.

Bakom Wernersson var det tufft om pallplatserna. Henric Skoog och Robert Helling tog hand om dem i det första heatet. Helling uppvaktade mot slutet, men en sammanstötning mellan tre bilar (Peter Larsson, Jackie Arlbring och Kalle Dejemyr) gjorde att racet fick avslutas bakom säkerhetsbil.

Det gillade inte Helling.

– Nej, jag kände att jag hade fart för att köra om Skoog, sa han.

Skoog kände sig emellertid inte speciellt stressad.

– Han försökte, men det var ett ganska lugnt race, konstaterade 17-åringen från Eskilstuna, som under lördagen återtog tredjeplatsen bakom Wernersson och Helling i tabellen.

Bakom Wernersson, Skoog och Helling körde Richard Hansson, Axel Hellsten och Linda Johansson in på platserna fyra, fem och sex i det första loppet. Mikaela Åhlin Kottulinsky, som gjorde sin första tävling i klassen, var sjua över mållinjen.

Efter det andra loppet fick Wernersson sällskap av Hansson och Mattias Lindberg på pallen. Den sistnämnde svarade för racets prestation då han avancerade från sista plats. Lindberg körde nämligen sönder en drivaxel på sin Renault Clio redan i starten på det första loppet och fick inte ens en varvtid.

– Skön revansch för det som hände under förmiddagen. Målet var pallen i det andra loppet. Högre än så vågade jag inte sikta, konstaterade Mattias, som svarade för flera, spektakulära omkörningar.

Helling slutade fyra med Skoog och Åhlin Kottulinsky närmast efter sig.

I den trion var Skoog mest besviken. Han var nämligen tvåa efter starten, men tappade sedan placering efter placering.

– Vi brände av två set framdäck i kvalet i fredags och det fick vi sota lite för nu. Jag kunde helt enkelt inte hålla emot när jag blev uppvaktad bakifrån, konstaterade Skoog.

Resultat.

Renault Clio Cup JTCC.

Kinnekulle Ring, lördag 27 juli.

Race 1.

Bilder.

Bild: Andreas Wernersson 01 och 02.jpg

Foto: Renault/Micke Fransson

Mästerskapsledande Andreas Wernersson tog kommandot från start i båda lördagsracen i Clio Cup JTCC på Kinnekulle Ring. Med sjunde och åttonde segern för säsongen ryckte han ytterligare i tabellens topp.

Bild: Robert Helling.jpg

Bild: Richard Hansson.jpg

Bild: Mattias Lindberg.jpg

Bild. Pallen Race 2.jpg

Foto: Renault/Micke Fransson

Andreas Wernersson (mitten) fick sällskap av Richard Hansson (t.v,) och Mattias Lindberg på prispallen efter det andra racet i Clio Cup JTCC på Kinnekulle Ring.

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault S.A. har lång historia och traditioner bakåt i tiden, från 1898. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400 000 Renaultägare.