Så kör du säkrare i vinter

Ishalka, mörker och regn. Vintern innebär många orosmoment även för den vane bilföraren. Renault Försäkring har tagit fram en checklista med tips för en säkrare bilkörning i vinter.

1. Vid vinterväglag ska vinterdäcken vara på från den 1 december till den 31 mars. Att köra utan vinterdäck är inte bara en trafikfara, utan kan även leda till höga böter.

2. Sköt om bilen. Kontrollera frostskyddet i kylaren, batteriet, och smörj gärna låsen så att de inte fryser.

3. Är det halka eller slask på vägen är det viktigt att vara uppmärksam på trafiken framför och att hålla avståndet. Anpassa hastigheten till väglaget och undvik att byta fil i onödan. Tänk även på att broar, viadukter och skuggiga vägavsnitt kan vara extra hala.

4. Under vintern blir det i vissa delar av landet mörkt redan vid 13-tiden. Var uppmärksamma vid mörkerkörning och använd helljuset ofta.

5. Under vintern kan det vara bra att packa bilen med utrustning utifall att olyckan är framme. Startkablar, snöskyffel, första hjälpen-kit, ficklampa och bogserlina kan till exempel vara bra att ha med sig.

6. Åker du på en långfärd är det viktigt att tänka på att packa varma kläder, mat och vatten, reservbränsle och en laddad mobiltelefon.

7. Om du råkar ut för en nödsituation och måste lämna bilen längs vägen medan du hämtar hjälp: placera ut varningstriangeln 50 – 100 meter bakom bilen. Detta gäller alltid om den tillåtna hastigheten på platsen är högre än 50 km/tim och det är förbjudet att stanna eller parkera. Själv bör du använda en reflexväst så att du syns bättre vid en mörk vägkant.

8. Kör du mot förmodan fast, ta det i så fall lugnt. Ju mer du spinner, desto mer is kommer fram och då blir det svårare att ta sig loss. Försök istället gunga dig loss – lägg i 2:an, gasa försiktigt och vrid ratten. Testa nya spår hela tiden. Du kan även prova att lägga sand, granris eller annat lämpligt framför de drivande hjulen för att få fäste.

9. Vid oväder: Lyssna på trafik- och väderrapporter.

Om Renault Försäkring
Renault Försäkring är det enda bolag som enbart försäkrar Renaultbilar. Det innebär att vi är experter på Renault och lägger all vår tid på att göra bilägandet så bekvämt och tryggt som möjligt för dem som kör Renault. Bland annat är vi ensamma om att garanterar reparation med Renault Originaldelar hos en av oss auktoriserad Renaultverkstad. Vi finns representerade på 350 serviceställen i Norden. Renault Försäkring är ett samarbete mellan Renault Nordic AB och If Skadeförsäkring AB (publ).

• Biltrafik

• checklista