Byt till sommardäck senast den 16 april

Enligt lag måste dubbdäcken vara utbytta mot sommardäck den 16 april. Men redan på tisdag den 1 april är det tillåtet att montera sommardäcken på bilen. Renault Försäkring har satt ihop en checklista med tips på hur du byter till sommardäck.

Mellan 16 april – 30 september är det förbjudet att köra med dubbdäck i Sverige. Om det är eller förväntas bli vinterväglag är det dock lagligt att köra med dubbdäck även denna period. Vinterväglag råder om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

När det är dags att byta däck är det viktigt att se till att däcken är i bra skick och har rätt mönsterdjup. Minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck är 1,6 mm. Är mönsterdjupet mindre än 3 millimeter ökar dock risken för sladd och vattenplaning.Rekommendationen är därför att byta däck redan vid 3 mm för att öka säkerheten, behålla köregenskaperna och garantera en kort bromssträcka.

Värt att tänka på när du byter till sommardäck:

• Ställ bilen på plan yta och glöm inte att lägga i handbromsen.
  • Lossa bultarna några varv medan bilen fortfarande inte är upphöjd.
  • Däcken med det största mönsterdjupet bör monteras bak på bilen för att minska risken för sladd vid bromsning eller sväng.
  • Däck ska förvaras svalt, torrt och mörkt.
  • Det är förbjudet att blanda sommar- och vinterdäck och det får heller inte finnas både dubbade och odubbade däck på ett fordon.
  • Däck som är äldre än 10 år har sämre friktion och bör bytas ut.
  • Dra inte åt bultarna för hårt när du sätter på de nya däcken, då blir det svårt när det är dags att ta av däcken igen.
  • Vid byte av däck bör du efterspänna hjulbultarna efter cirka 50 mil för att minimerar risken för att de lossnar.
  • Till sist kan det vara bra att veta att hög fart sliter mer på däcken. Ett mjukt körsätt är mer skonsamt och förlänger livslängden på dina däck

Anna Johansson Marknadsförare Renault Försäkring

Renault Försäkring är det enda bolag som enbart försäkrar Renaultbilar. Det innebär att vi är experter på Renault och lägger all vår tid på att göra bilägandet så bekvämt och tryggt som möjligt för dem som kör Renault. Bland annat är vi ensamma om att garanterar reparation med Renault Originaldelar hos en av oss auktoriserad Renaultverkstad. Vi finns representerade på flera platser i Sverige. Renault Försäkring är ett samarbete mellan Renault Nordic AB, Renault Finance Nordic och If Skadeförsäkring AB (publ).

• sommardäck
  • byt till sommardäck