Praktiska tips inför bilsemestern utomlands

Ska du ut på de utländska vägarna i sommar? För den som planerar en bilsemester utomlands har Renault Försäkring satt ihop en checklista med praktiska tips inför resan.

Många svenskar väljer att bilsemestra i Europa på sommaren. Men det finns mycket att tänka på för den som ska ut på de utländska vägarna. Exempelvis känner få till att billister i Europa måste ha reflexväst och varningstriangel tillgängliga inne i bilen. Bilförare får inte heller prata i mobiltelefonen då de kör. Det kan leda till böter. Renault Försäkring har satt ihop en checklista med tips och råd inför bilsemestern utomlands.

Att tänka på inför bilsemestern utomlands:

• Ta alltid med dig bilens försäkringsbrev och registreringsbevis. Tänk på att trafikförsäkringen täcker ditt ansvar som förare/ägare för skador som fordonet kan orsaka. Den ger också ersättning till utomstående (”tredje man”) för sak- eller personskador enligt skadeståndsrättsliga regler.

• Ska du utomlands är det viktigt att ha med Grönt Kort. Det är beviset på att din bil är trafikförsäkrad. Kortet är dessutom obligatoriskt i många länder.

• Om du ska köra bil, eller något annat fordon, i ett land utanför EES-området bör du ha ett internationellt körkort. Du kan få ett internationellt körkort om du har ett giltigt svenskt körkort.

• Ta med en färdrutt och verktyg för navigering. Det kan vara en karta, en GPS eller en app. Det kan också vara bra att lämna den preliminära rutten till någon närstående hemma, så att de vet var ni är på väg ifall något inträffar.

• Prata inte i mobiltelefonen när du kör. I de allra flesta länder i Europa är det förbjudet att hålla i mobiltelefonen och prata när du kör. Däremot är det tillåtet att prata i handsfree. I Spanien är reglerna ännu hårdare - där måste mobilen kopplas till bilens fasta högtalare eftersom hörlurar är förbjudna. Den som åker fast riskerar böter.

• Pausa ofta. Att köra bil trött kan vara livsfarligt. Därför är det viktigt att ta regelbundna pauser. Stanna och sov en kvart om du är trött.

• Ska hela familjen ut på bilsemester kan det vara bra att packa ner sysselsättning för barnen. Bland annat kan musik, pysselböcker, korsord, filmer och målarböcker komma väl till pass.

• Se till att ha med varningstriangel, domkraft, filt, vatten, färdkost – och självklart biljetter och pass.

För den som kör Renault går det dessutom att försäkra sig om en trygg och skön bilsemester med Renault Försäkrings Tilläggspaket. Tilläggspaketet är en försäkring som skyddar mot de vanligaste tråkigheterna som kan uppstå i samband med bilskador på semestern. I Tilläggspaketet ingår:

• Hyrbil vid reparation/ersättningsbil i Sverige och utomlands

• Självriskeliminering vid vagnskada utomlands (gäller vid kollisioner med känd utländsk motpart)

• Försäkring mot olyckshändelse i kupé

• Sänkt självrisk vid skadegörelse i Sverige

• Självriskeliminering Djurkollision