Så packar du bilen rätt inför semestern

Ska du bila till franska Rivieran eller till stugan i Bohuslän i sommar? Grunden till en säker och smidig bilresa är att bilen är packad på rätt sätt. Ta del av tipsen från Renault Försäkring.

En felaktigt packad bil kan innebära stora trafikfaror. Därför är det viktigt att packa bilen rätt inför semestern. Börja med att lasta de tyngsta sakerna längst in i bagageutrymmet. Tänk på att lösa föremål kan bli innebära en stor risk för bilens passagerare.

– Det är förödande att placera föremål löst i bilen. I ett krockprov placerade vi en systemkamera på hatthyllan och körde bilen i en hastighet av 50 km/h. Vid krocken krossade kameran vindrutan. Det visar på vilken kraft lösa föremål kommer farande med och hur farligt det är att inte packa rätt, säger Tommy Pettersson, chef vid VTI:s Krocksäkerhetslaboratorium.

Inför start är det också viktigt att se över bilens maximala lastvikt. En tungt lastad bil sliter på däcken och kan vara svår att manövrera. Information om den maximala lastvikten för just din modell hittar du i bilens instruktionsbok. Kontrollera lufttrycket i däcken och fyll på med luft om det behövs.

– Planera packningen och se över bilen i god tid inför resan. Med relativt enkla medel kan svåra skador förhindras, rätt packning av bilen lägger grund till en säker och smidig bilresa, avslutar Sofia Bergfors, Renault Försäkring.

Tips på hur du packar bilen rätt:

• Packa den tyngsta lasten underst och i mitten för att inte störa bilens manövrering.
  • Lägg ingenting på hatthyllan eller över ryggstöden då packningen kan flyga fram vid kraftig inbromsning.
  • Låt last som kan vältavid kurvor eller inbromsning ligga ner.
  • Kontrollera maxlast för bil, takräcke, takbox och biltak i instruktionsboken.
  • Om du packar på taket, lägg den tyngsta och största lasten underst och nära räcket. Var noga med att packa tätt och säkra lasten så att ingenting kan röra sig under resan.
  • Kontrollera lufttrycket och fyll på med luft i däcken vid behov.

Sofia Bergfors, Renault Försäkring

Telefon: 031-345 68 82, 0768-932 923

Mail: sofia.bergfors@renaultforsakring.se

• packa bilen
  • packa rätt
  • lasta bil

Renault Försäkring är det enda bolag som enbart försäkrar Renaultbilar. Det innebär att vi är experter på Renault och lägger all vår tid på att göra bilägandet så bekvämt och tryggt som möjligt för dem som kör Renault. Bland annat är vi ensamma om att garantera reparation med Renault Originaldelar hos en av oss auktoriserad Renaultverkstad. Vi finns representerade på flera platser i Sverige. Renault Försäkring är ett samarbete mellan Renault Nordic AB, Renault Finance Nordic och If Skadeförsäkring AB (publ).